Dimension discursive de la construction et de la diffusion des savoirs sur la formation des enseignants de LE au sein de la communauté glottodidactique polonaise
PDF (Français (France))

Keywords

discursive dimension of the construction and the circulation of scientific knowledge
epistemological specificity of glottodidactics
theoretical stance of glottodidactic discourse
metaglottodidactic research
scientific dialogue

How to Cite

ORCHOWSKA, I. (2018). Dimension discursive de la construction et de la diffusion des savoirs sur la formation des enseignants de LE au sein de la communauté glottodidactique polonaise. Glottodidactica, 44(2), 115–128. https://doi.org/10.14746/gl.2017.44.2.07

Abstract

The paper concerns the discursive dimension of the construction and the circulation of knowledge connected with the issue of foreign language teacher education. A starting point for the discussion is the assumption according to which glottodidactics as a science is still perceived in a highly heterogenic way by members of the Polish glottodidactic community. Not only is the subject of glottodidactics so complex and interdisciplinary that the multitude of its possible interpretations does not allow us to decide on one common epistemological paradigm, but glottodidactic discourse is also very heterogeneous. The author of this article presents the conclusions from a metaglottodidactic analysis of articles covering the subject of foreign language teacher training which were published in Neofilolog in 1990–2010, and answers the question of whether, and with what kind of discourse configurations do Polish glottodidacticians theoretically locate their propositions for educating teachers presented in their publications.

https://doi.org/10.14746/gl.2017.44.2.07
PDF (Français (France))

References

Boch, F. / Grossmann, F. / Rick, F. (2009). Le cadrage théorique dans l’article scientifique: un lieu propice à la circulation du discours. In: J. M. Lôpez Munoz / S. Marnette/ L. Rosier (ed.), Actes du Colloque Ci-Dit Circulation des discours et liens sociaux: Le discours rapporté comme pratique sociale Québec 2006 (pp. 23–42). Québec: Nota Bene. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00600018.

Dakowska, M. (2014). O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Gębal, E. P. (2013). Modele kształcenia nauczycieli JO w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Jaroszewska, A. (2014). O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków. Języki Obce w Szkole, 4, 52–66.

Karpińska-Musiał, B. / Orchowska, I. (2014). Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela –refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki. Neofilolog, 43/1, 25–38.

Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

Lefebvre, M. (2006). Les écrits scientifiques en action. Pluralité des écritures et enjeux mobilisés. Sciences de la Société, 67, 3–15.

Michońska-Stadnik, A. (2013). Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mondada, L. (1995). La construction discursive des objets de savoir dans l’écriture de la science. Réseaux, 13/71, 55–77.

Niżegorodcew, A. (2009). Foreign language teaching in dialogue. In: Kusiak, M. (ed.), Dialogue in foreign language education (pp. 11–19). Kraków: Jagiellonian University.

Orchowska I. (2013). De la communication spécialisée à l’intérieur de la communauté glottodidactique polonaise. Conceptualisation de l’objet de la discipline scientifique et de son interdisciplinarité. In: E. Wasikiewicz-Firlej / H. Lankiewicz (ed.), From classroom to workplace: advances in applied linguistics (pp. 189–206). Piła: Wydawnictwie PWSZ im. S. Staszica w Pile.

Orchowska, I. (2015a). De la nécessité des recherches méta-glottodidactiques au sein de la communauté polonaise des spécialistes dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères. Glottodidactica, 42 (2), 169–184.

Orchowska, I. (2015b). O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach czasopisma naukowego „Neofilolog”. Lingwistyka Stosowana, 12, 81–96.

Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Swales, J. M. (1990). Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge: CUP.

Wilczyńska W. (2010). Obszary badawcze glottodydaktyki. Neofilolog, 34, 21–35.

Wiśniewska, D. (2013). Action research in EFL pedagogy. Theory and Analysis of Practice. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.