Abstract
Over the years of working at school teachers gain experience that is necessary for their professional development. The teaching experience may appear of little value if teachers do not reflect upon it. Reflection is the key to success in teaching. The article presents the results of a questionnaire conducted with foreign language teachers from Gorzów Wielkopolski, Poland schools who were asked about their reflection. Many teachers (95%) reported that they reflected on their teaching and even made notes (50%). The research outcomes provide interesting facts about teachers’ reflections.References
Arends, R.I., 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Celce-Murcia, M., 2001. Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston, MA: Heinle and Heinle.
Day, Ch., 2004. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hiller, Y., 2005. Reflective teaching in further and adult education. London: Continuum.
Homer, W., Szymański. M.S., 2005. Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak".
Jasiński, Z., 2007. Kształtowanie refleksyjności nauczycieli poprzez badania nad zawodem. In:Grzesiak, ]., (Ed.), Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczycieli. Tom I. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, 121-30.
Kędzierska, H., 2003. Opór nauczycieli wobec zmian oświatowych - refleksja pedeutologiczna. In: Kwiatkowska, H., Szybisz, M., (Ed.), Edukacja i dialog w świecie przyszłości. Pułtusk: Wyższa Szkoła Humanistyczna, 236-269.
Kwiatkowska, H., Szybisz, M., 2003. Edukacja i dialog w świecie przyszłości. Pułtusk: Wyższa Szkoła Humanistyczna.
Łobocki, M., 2005. W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli. In: Horner, W., Szymański, M.S., Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak", 92-102.
Murphy, J.M., 2001. Reflective teaching in ELT. In: Celce-Murcia, M., (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston, MA: Heinle and Heinle, 499-514.
Niemiec, J., 2005. Euronauczyciel - kształcenie i funkcjonowanie. In: Horner, W., Szymański, M.S., Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak", 262-270.
Okoń, W., 1979. Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe. Warszawa: Książka i Wiedza.
Okoń, W., 1991. Rzecz o edukacji nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne.
Pearson, A.T., 1994. Nauczyciel. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Richards, J.C., Farrell. T.S.C., 2005. Professional Development fo r Language Teachers. New York: Cambridge University Press.
Włodarski, Z., 1996. Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wysocka, M., 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zawadzka, E., 2004. Nauczyciele Języków Obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Glottodidactica grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
Privacy statement
The names and email addresses published on this journal site will be used exclusively for the purposes declared by this journal and cannot be used for any other purpose or by any other party.