Abstract
The article analyses main issues in the present-day SLA and FLT against the background of those aspects of the past of language education which are not particularly well covered by group memory. Emphasis is given to parts forgotten and reinvented, ideas distorted and fields revisited. An attempt is made to examine the role of past and present in shaping the outline of future trends in language policy, language teaching and teacher education.References
Aleksandrowicz-Pędich, L., 2011. Dyskomfort ‘trzeciego miejsca’ – trudności interkulturowe ucznia. In: Komorowska, H. (ed.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Losgraf, 277-296.
Arnheim, R., 1969/1997. Visual Thinking. San Francisco: The Regents of the University of California.
Baudrillard, J., 1981. Simulacra and Simulation. Paris: Galilée.
Baudrillard, J., 1997. Le sida: virulence ou prophylaxie? In: Beaudrillard, J. (ed.). Ecran total. Paris: Galilée, 11-18.
Benni, H., 1899. Język angielski. In: Chmielowski, P., Krzywicki, L., Mahrburg, A. Podręcznik dla samouków. Warsaw: Heflich i Michalski, 137-141.
Berger, H., 1889. Łatwa metoda gruntownego nauczenia się w krótkim czasie języka angielskiego z pomocą lub bez pomocy nauczyciela z wymową w języku polskim przy każdym słowie. Warsaw: Hugo Berger.
Białostocki, J., 1975/2009. Stare i nowe w sztuce. In: Białostocki, J. (ed.) O dawnej sztuce, jej teorii i historii. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 71-98.
Bleiberg, G., Ihrie, M., Pérez J.W., 1993. Dictionary of the Literature of the Iberian Peninsula. Westport: Greenwood Publishing Group.
Bley-Vroman, R., 1989. What is the logical problem of foreign language learning? In: Gass, S., Schachter, J. (eds.). Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 41-68.
Buñuel, L., 1987. My Last Breath. Glasgow: William Collins.
Ciemniewska, M.B., 1860. Nowy i łatwy sposób nauczenia się po angielsku bez nauczyciela. Warsaw: Szkoła Zgromadzenia Wizytek w Warszawie.
Dąbrowska, A., 2010. Plagiaty w dawnych tekstach. In: Mazur, J., Małyska A. (eds.). Intertekstualność we współczesnej komunikacji językowej. Lublin: UMCS, 275-301.
Doda, A., 2004. Ironia przeciw erozji wyobraźni. In: Doda, A. (ed.). Powaga ironii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Dyboski, R., 1931. Język angielski jako język światowy. Neofilolog, vol. 2, 55-59.
Dyniewicz, W.K., 1880. Pośrednik polsko-angielski. Rozmowy i różne listy w polskim i angielskim języku. Chicago: W.K. Dyniewicz.
Ellis, R., 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Foucault, M., 2002. Porządek dyskursu. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Gazzaniga, M.S., 2008. Human. The Science of What Makes Us Unique. New York: Harper Collins.
Grosskurth, Ph., 1997. Byron. The Flawed Angel. Boston: Houghton Mifflin.
Ippoldt, J., 1925. Dydaktyka języka niemieckiego. Warsaw: Książnica-Atlas.
Kierst, W., Kocent-Zieliński, W. (czy ta pozycja nie ma dwóch autorów? Jeszcze W.?) 1902. Podręcznik do korespondencyi kupieckiej w pięciu językach: polskim, rosyjskim, niemieckim, francuskim, angielskim. Warsaw: L. Szyller i Syn.
Kirkegaard, S., 1843/1992. Powtórzenie. Warsaw: Aletheia.
Komorowska, H., 2011. Paradigms in language teacher education. In: Komorowska, H. (ed.). Issues in Promoting Multilingualism. Teaching-Learning-Assessment. Warsaw: FRSE, 13-38.
Komorowska, H., 2012. Learner autonomy and its implications for the EPOSTL. In: Newby, D. (ed.). Insights into the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 51-82.
Komorowska, H. (in press). Language awareness. From embarras de richesses to terminological confusion. In: Łyda, A./ Szcześniak, K. (eds.). Language Awareness in Action. Frankfurt am Main: Springer.
Kuryłowicz, S., 1833. Der kleine Pole oder kurze Bemerkungen über die Wörter der polnischen Sprache. Vienna: Carl Geroch.
Lipoński, W., 1978. Polska a Brytania 1801–1830. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Mann, Th., 1901/1956. Buddenbrokowie. Warsaw: Czytelnik.
Maryański, M., 1905. Jedyny w swoim rodzaju przewodnik polsko-angielski i słownik polsko-angielski z wymową fonetyczną z dodatkiem przestróg, uwag i wskazówek dla wychodźców polskich i przybyszów do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanady. Chicago: M. Maryański.
Miller, G., 2000. The Mating Mind. New York: Anchor Books.
Mrożek, S., 1957/1998. Polska w obrazach i inne polskie cykle. Warsaw: Słowo/obraz terytoria.
Prus, B., 1935. Lalka, t. III. In: Prus , B. Dzieła zebrane, t. XIII. Warsaw: Gebethner i Wolff.
Schramm, E., 2008. Dzieje nauki języka angielskiego i innych języków nowożytnych w Polsce w okresie zaborów. Warsaw: Fraszka Edukacyjna.
Suchorowski, M., 1829. Theoretisch-praktische Anleitung zum gründlichen Unterricht in der Polnischen Sprache. Lemberg: Franz Püller.
VanPatten, B., Benati, A., 2010. Key Terms in Second Language Acquisition. London: Continuum.
Virillo, P., 1998. La bombe informatique. Paris: Galilée.
Wysocka, M. (in press). Teaching English as an international language: Problems and research questions. In: Droździał-Szelest, K., Pawlak, M. (eds.). Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives on Second Language Learning and Teaching. Studies in honor of Waldemar Marton. Berlin, Heidelberg: Springer.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Glottodidactica grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
Privacy statement
The names and email addresses published on this journal site will be used exclusively for the purposes declared by this journal and cannot be used for any other purpose or by any other party.