The image of Russians and Russia in the minds of Polish students of the Russian language before and after the Russian aggression in Ukraine
Journal cover Glottodidactica, volume 51, no. 2, year 2024
PDF (Deutsch)

Keywords

image of the other
Russian-Polish relations
attitudinal change
Russian as a foreign language

How to Cite

Teshajev Sunderland, E. (2024). The image of Russians and Russia in the minds of Polish students of the Russian language before and after the Russian aggression in Ukraine. Glottodidactica, 51(2), 139–164. https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.7

Abstract

For centuries, Polish-Russian relations have been turbulent. However, the young generation of Poles born after 1989 seemed to be less burdened by history than their parents, and showed some interest in the Russian language and culture, for which the steadily increasing number of students taking a degree in Russian studies was proof. The Russian aggression in Ukraine, however, has dramatically worsened Polish-Russian relations again. The aim of this article is to investigate if, and to what extent the Ukraine war has influenced the attitude towards, and the image of Russia in the minds of young Poles who chose to take a degree in Russian studies prior to the war. In order to research this topic, I conducted a survey at Adam Mickiewicz University in Poznań and compared the answers to a similar survey conducted in 2017. The results of the data analysis suggest that students who did their degree in 2017 had a relatively more positive image of Russia and its’ people, and that both the image of Russia and Russians is considerably more negative amongst the participants of the recent survey.

https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.7
PDF (Deutsch)

References

Albrecht, C. (2003). Fremdheit. In: A. Wierlacher / A. Bogner (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Germanistik (S. 232–238). Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler Verlag.

Borkowicz, J. (2002). Ambiwalencja sąsiedztwa. In: A. Magdziak-Miszewska / M. Zuchniak / P. Kowal (Hrsg.), Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojęć (S. 51–77). Warszawa: Biblioteka Więzi.

Centrum Badania Opinii Społecznej (2022). Stosunek do innych narodów. Komunikat z badań, 21. Warszawa: CBOS.

Centrum Badania Opinii Społecznej (2023). Stosunek do innych narodów rok po wybuchu wojny na Ukrainie. Komunikat z badań, 33. Warszawa: CBOS.

Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (2020). Polska – Rosja. Diagnoza społeczna 2020. Polacy na temat Rosji i Rosjan oraz stosunków polsko-rosyjskich. Raport z badań opinii publicznej. Warszawa: Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. http://www.cprdip.pl/assets/media/Wydawnictwa/Raporty/Polska_Rosja_Diagnoza_spoleczna_2020.pdf

Chrabota, B. (2024). Polskie firmy wciąż handlują z Rosją. Warto grać w drużynie z Putinem? Rzeczpospolita, 26.02. https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art39897941-boguslaw-chrabotapolskie-firmy-wciaz-handluja-z-rosja-warto-grac-w-druzynie-z-putinem

Cybulski, M. (2009). Polacy i Rosjanie. Zarys narodzin stereotypów. Acta Polono-Ruthenica, 14, 59–78.

Dąbrowska-Burkhardt, J. (2021). Contemporary stereotypes within German-Polish Relations: A linguistic approach. In: A. Pleszczyński / G. Vercamer (Hrsg.), Germans and Poles in the Middle Ages. The perception of the ‘other’ and the presence of mutual ethnic stereotypes in medieval narrative sources (S. 375–392). Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004466555_020

Fałkowski, M. (2006). Razem w Unii. Niemcy w oczach Polaków 2000/2005. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/razem-w-unii-niemcy-w-oczach-polakow-20002005-publikacja-we-wspolpracy-z-fundacja-konrada-adenauera

Główny Urząd Statystyczny (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa: GUS.

Języki Świata. http://www.jezykiswiata.pl/

Kloth, H.M. (2006). Polnische Minister poltert gegen Schröder und Merkel. Spiegel, 30.04. http://www.spiegel.de/wirtschaft/indirekter-hitler-vergleich-polnischer-minister-poltert-gegenschroeder-und-merkel-a-413931.html

Konferencja Międzynarodowa „Rusycystyka Europejska a Wspólczesność“. Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich UAM. https://ifw.amu.edu.pl/konferencja-miedzynarodowa-rusycystyka--europejska-a-wspolczesnosc/

Lazari de, A. (2006). Wzajemne uprzedzenia Polaków i Rosjan. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 5–28). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Lazari de, A. / Riabow, O. (2008). Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Löschmann, M. (1998). Stereotype, Stereotype und kein Ende. In: M. Löschmann / M. Stroinska (Hrsg.), Stereotype im Fremdsprachenunterricht (S. 7–33). Frankfurt a. M.: Peter Lang.

Mackiewicz, M. (2014). Interkulturelle Motivation im Fremdsprachenunterricht. Eine komparative Studie zu Deutsch als Fremdsprache in Polen und den USA. Frankfurt a. M.: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04967-1

Niewiara, A. (2006). Moskwicin – Moskal – Rosjanin w dokumentach prywatnych. Portret. Łódź: Ibidem.

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2013). Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012. In: A. Braunek (Hrsg.), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Picht, R. (1980). Interesse und Vergleich: Zur Sozialpsychologie des Deutschlandbilds. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 6, 120–132.

Sucharski, T. (2006). „Rosja wchodzi w polskie wiersze” – obraz Rosjanina w literaturze polskiej. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 73–158). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Teshajev Sunderland, E. (2019). Die Motive polnischer BA-Studierender bei der Entscheidung für ein Studium der Russischen Philologie. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 24(1), 193–209.

Wróblewska-Pawlak, K. / Strachanowska, I. (2000). Preferencje językowe młodzieży polskiej w okresie transformacji: 1990–1999. Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1, 99–114.

Themes by Openjournaltheme.com