Abstract
For centuries, Polish-Russian relations have been turbulent. However, the young generation of Poles born after 1989 seemed to be less burdened by history than their parents, and showed some interest in the Russian language and culture, for which the steadily increasing number of students taking a degree in Russian studies was proof. The Russian aggression in Ukraine, however, has dramatically worsened Polish-Russian relations again. The aim of this article is to investigate if, and to what extent the Ukraine war has influenced the attitude towards, and the image of Russia in the minds of young Poles who chose to take a degree in Russian studies prior to the war. In order to research this topic, I conducted a survey at Adam Mickiewicz University in Poznań and compared the answers to a similar survey conducted in 2017. The results of the data analysis suggest that students who did their degree in 2017 had a relatively more positive image of Russia and its’ people, and that both the image of Russia and Russians is considerably more negative amongst the participants of the recent survey.
References
Albrecht, C. (2003). Fremdheit. In: A. Wierlacher / A. Bogner (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Germanistik (S. 232–238). Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler Verlag.
Borkowicz, J. (2002). Ambiwalencja sąsiedztwa. In: A. Magdziak-Miszewska / M. Zuchniak / P. Kowal (Hrsg.), Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojęć (S. 51–77). Warszawa: Biblioteka Więzi.
Centrum Badania Opinii Społecznej (2022). Stosunek do innych narodów. Komunikat z badań, 21. Warszawa: CBOS.
Centrum Badania Opinii Społecznej (2023). Stosunek do innych narodów rok po wybuchu wojny na Ukrainie. Komunikat z badań, 33. Warszawa: CBOS.
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (2020). Polska – Rosja. Diagnoza społeczna 2020. Polacy na temat Rosji i Rosjan oraz stosunków polsko-rosyjskich. Raport z badań opinii publicznej. Warszawa: Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. http://www.cprdip.pl/assets/media/Wydawnictwa/Raporty/Polska_Rosja_Diagnoza_spoleczna_2020.pdf
Chrabota, B. (2024). Polskie firmy wciąż handlują z Rosją. Warto grać w drużynie z Putinem? Rzeczpospolita, 26.02. https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art39897941-boguslaw-chrabotapolskie-firmy-wciaz-handluja-z-rosja-warto-grac-w-druzynie-z-putinem
Cybulski, M. (2009). Polacy i Rosjanie. Zarys narodzin stereotypów. Acta Polono-Ruthenica, 14, 59–78.
Dąbrowska-Burkhardt, J. (2021). Contemporary stereotypes within German-Polish Relations: A linguistic approach. In: A. Pleszczyński / G. Vercamer (Hrsg.), Germans and Poles in the Middle Ages. The perception of the ‘other’ and the presence of mutual ethnic stereotypes in medieval narrative sources (S. 375–392). Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004466555_020
Fałkowski, M. (2006). Razem w Unii. Niemcy w oczach Polaków 2000/2005. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/razem-w-unii-niemcy-w-oczach-polakow-20002005-publikacja-we-wspolpracy-z-fundacja-konrada-adenauera
Główny Urząd Statystyczny (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa: GUS.
Języki Świata. http://www.jezykiswiata.pl/
Kloth, H.M. (2006). Polnische Minister poltert gegen Schröder und Merkel. Spiegel, 30.04. http://www.spiegel.de/wirtschaft/indirekter-hitler-vergleich-polnischer-minister-poltert-gegenschroeder-und-merkel-a-413931.html
Konferencja Międzynarodowa „Rusycystyka Europejska a Wspólczesność“. Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich UAM. https://ifw.amu.edu.pl/konferencja-miedzynarodowa-rusycystyka--europejska-a-wspolczesnosc/
Lazari de, A. (2006). Wzajemne uprzedzenia Polaków i Rosjan. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 5–28). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Lazari de, A. / Riabow, O. (2008). Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Löschmann, M. (1998). Stereotype, Stereotype und kein Ende. In: M. Löschmann / M. Stroinska (Hrsg.), Stereotype im Fremdsprachenunterricht (S. 7–33). Frankfurt a. M.: Peter Lang.
Mackiewicz, M. (2014). Interkulturelle Motivation im Fremdsprachenunterricht. Eine komparative Studie zu Deutsch als Fremdsprache in Polen und den USA. Frankfurt a. M.: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04967-1
Niewiara, A. (2006). Moskwicin – Moskal – Rosjanin w dokumentach prywatnych. Portret. Łódź: Ibidem.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (2013). Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012. In: A. Braunek (Hrsg.), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Picht, R. (1980). Interesse und Vergleich: Zur Sozialpsychologie des Deutschlandbilds. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 6, 120–132.
Sucharski, T. (2006). „Rosja wchodzi w polskie wiersze” – obraz Rosjanina w literaturze polskiej. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 73–158). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Teshajev Sunderland, E. (2019). Die Motive polnischer BA-Studierender bei der Entscheidung für ein Studium der Russischen Philologie. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 24(1), 193–209.
Wróblewska-Pawlak, K. / Strachanowska, I. (2000). Preferencje językowe młodzieży polskiej w okresie transformacji: 1990–1999. Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1, 99–114.
License
Copyright (c) 2024 Eva Teshajev Sunderland

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Glottodidactica grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
Privacy statement
The names and email addresses published on this journal site will be used exclusively for the purposes declared by this journal and cannot be used for any other purpose or by any other party.
