Abstrakt
Although it constitutes a quite popular and effective system of foreign language teaching/learning, language tutoring seems to be disregarded in academic work as well as in teaching materials. Yet, a specific structure of tutoring offers an attractive field for the research that cannot be conducted in the context of group learning. Results of the research could not only enhance the current state of glottodidactic knowledge, but also extend the ethodological base, in which it is now futile to search for instruction on the individual work with the learner. The present article is thus an attempt to begin an academic discussion concerning language tutoring.Bibliografia
Benson, P., 2000. Autonomy as a learners’ and teachers’ right. In: Sinclair, B., McGrath, I., Lamb, T. (eds). 2000 Learner autonomy, teacher autonomy: future directions. London: Addison Wesley Longman, 111-117.
Chi, M.T.H., Siler, S.A., Jeong, H., Yamauchi, T., Hausman, R.G., 2001. Learning from human tutoring. In: Cognitive Science: A Multidisciplinary Journal, 4, 471-533.
Chi, M.T.H., Roy, M., Hausman, R.G., 2008. Observing tutorial dialogues collaboratively: Insights about human tutoring effectiveness from vicarious learning. In: Cognitive Science: A Multidisciplinary Journal, 2, 301-341.
Czayka-Chełmińska, K., 2007. Metoda tutoringu. In: Kaczarowska, B. (ed.). Tutoring: W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów, 38-43.
Dąbrowska, M., 2011. Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych. Część III. Cechy osobowości: Przegląd badań. In: Rozprawy Społeczne, 1, 135-145.
Figarski, W., 2003. Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Harden, R.M., Crosby, J.R., 2000. AMEE Education Guide No 20: The good teacher is more than a lecturer – the twelve roles of the teacher. In: Medical Teacher, 4, 334-347.
Holec, H., 1981. Autonomy and foreign language learning. Oxford: Pergamon Press.
Korpaczewska, I., 2004. Edukacja językowa w perspektywie ról nauczyciela. In: Janaszek, K., Gawarkiewicz, R. (eds). Glottodydaktyczne i kulturowe aspekty komunikacji językowej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 95-105.
Korulska, E., 2007. Tutoring w edukacji szkolnej. In: Kaczarowska, B. (ed.). Tutoring: W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów, 86-91.
Lamb, T.E., Hayo R. (eds), 2008. Learner and teacher autonomy: Concepts, realities, and responses. Amsterdam–Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Lehn, K. van, Graesser, A.C., Jackson, G.T., Jordan, P., Olney, A., Rose, C.P., 2007. When are tutorial dialogues more effective than reading? In: Cognitive Science, 1, 3-62.
Lewicka, G., 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Little, D., 1991. Learner autonomy: Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik.
Little, D., 2003. Learner autonomy in the foreign language classroom: Taking account of all the roles and agencies involved in secondary education. In: Little, D., Ridley, J., Ushioda, E. (eds.). Learner autonomy in the foreign language classroom: Teacher, learner, curriculum and assessment. Dublin: Authentik.
Łopina, K.S., 2011. Czy nauka języków musi być tak bardzo droga? [Internet article] In: GazetaEdukacja.pl. http://edukacja.gazeta.pl/angielski/1,125340,10817745,Czy_nauka_jezykow_musi_byc_tak_bardzo_droga_.html (date of access: 15.08.2012).
Moody, R., 1988. Personality preferences and foreign language learning. In: The Modern Language Journal, 4, 389-401.
Nunan, D., 1987. The learner-centred curriculum. Cambridge: Cambridge University Press.
Putkiewicz, E., 2005. Korepetycje – szara strefa edukacji. In: Analizy i Opinie, 56, 2-6.
Robinson, P. (ed.), 2002. Individual differences and instructed language learning. Amsterdam–Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Sobkowiak, P., 2009. Systematyczna samoocena własnej pracy nauczyciela jako element podnoszenia jakości kształcenia językowego. In: Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (eds). Nauczanie języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, 141-151.
Trotter, E., 2004. Personal tutoring: Policy v reality of practice [material from the conference Education in A Changing Environment which took place 13-14.09.2004 in Manchester, UK]. Manchester: The University of Salford. http://www.ece.salford.ac.uk/proceedings/2004 (date of access: 29.07.2012).
Wilberg, P., 1987. One to one: A teacher’s handbook. London: Language Teaching Publications.
Wilczyńska, W., 2001. Nauczać to rozwijać uczenie się, czyli o podejściu autonomizacyjnym w dydaktyce obcojęzycznej. In: Prokop I. (ed.). Materiały I meetingu glottodydaktycznego zorganizowanego w ramach podyplomowego stadium glottodydaktyki 1999/2000. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 35-46.
Wright, T., 1987. Roles of teachers and learners. Oxford: Oxford University Press.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).