Abstrakt
Rozwój technologii immersyjnych w edukacji językowej umożliwił eksperymenty pedagogiczne mające na celu poprawę umiejętności współpracy uczniów poprzez zadaniową immersyjną wirtualną rzeczywistość (iVR), technologię umożliwiającą użytkownikom doświadczanie interakcji przypominających rzeczywiste kontakty z obiektami i innymi osobami. Pomimo pozytywnych korelacji pomiędzy wykorzystaniem iVR w nauce języka a realizacją zadań (Chen i in. 2022; Wu & Hung 2022; Romano i in. 2023), brakuje dowodów na rozwój strategii mediacyjnych w języku obcym (JO), zwłaszcza w odniesieniu do strategii mediacyjnych między uczącymi się. W związku z tym niniejsze badanie przedstawia wyniki badania pilotażowego przeprowadzonego na Uniwersytecie w Sienie (Włochy) na dwóch studentach uczących się języka włoskiego jako JO. Studenci uczestniczyli w działaniach związanych z cyfrową kompozycją multimodalną na platformie iVR Immerse. Wyniki pokazały, że strategie mediacyjne pojawiały się dzięki werbalnym i niewerbalnym ułatwieniom interakcji między uczestnikami, np. wspomaganie tworzenia znaczeń, zachęcanie do rozmów konceptualnych oraz zarządzanie interakcjami. W artykule zwrócono również uwagę na metodologiczne kwestie związane z wykorzystaniem iVR do angażowania osób uczących się języków w scenariuszach zajęć, które rozwijają umiejętności mediacyjne, które mogłyby być przenoszone na rzeczywiste konteksty społeczno-pragmatyczne.
Bibliografia
Ajabshir, Z.F. (2019). The effect of synchronous and asynchronous computer-mediated communication (CMC) on EFL learners’ pragmatic competence. Computers in Human Behavior, 92, 169–177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.015
Bonner, E. / Lege, R. / Frazier, E. (2023). Teaching CLIL courses entirely in virtual reality: Educator experiences. CALICO Journal, 40(1), 45–67. DOI: https://doi.org/10.1558/cj.22676
Brooke, J. (1995). SUS: A quick and dirty usability scale. In: P.W. Jordan / B. Thomas / I.L. Mc-Clelland / B. Weerdmeester (eds.), Usability evaluation in industry (pp. 107–114). London: CRC Press.
Chen, B. / Wang, Y. / Wang, L. (2022). The effects of virtual reality-assisted language learning: A meta-analysis. Sustainability, 14(6). DOI: https://doi.org/10.3390/su14063147
Council of Europe (2020). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing. https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4
Cunningham, D.J. (2019). L2 pragmatic learning in computer-mediated communication. In: N. Taguchi (ed.), Routledge handbook of SLA and pragmatics (pp. 372–386). Abingdon: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351164085-24
Dai, D.W. (2023). What do second language speakers really need for real-world interaction? A needs analysis of L2 Chinese interactional competence. Language Teaching Research, 0(0), 1–38. DOI: https://doi.org/10.1177/13621688221144836
Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. DOI: https://doi.org/10.2307/249008
Dede, C. (2008). Theoretical perspectives influencing the use of information technology in teaching and learning. In: J. Voogt / G. Knezek (eds.), International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 43–62). Boston, MA: Springer US. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-73315-9_3
Di Natale, A.F. / Repetto, C. / Riva, G. / Villani, D. (2020). Immersive virtual reality in K-12 and higher education: A 10-year systematic review of empirical research. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2006–2033. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13030
Dooly, M. / Thrasher, T. / Sadler, R. (2023). “Whoa! Incredible!:” Language learning experiences in virtual reality. RELC Journal, 54(2), 321–339. DOI: https://doi.org/10.1177/00336882231167610
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
Fazzi, F. (2021). izi.Travel: una piattaforma digitale per promuovere l’apprendimento linguisticodentro e fuori la classe. Bollettino Itals, 19, 104–113. https://iris.unive.it/handle/10278/3740018
Hampel, R. (2010). Task design for a virtual learning environment in a distance language course. In: M. Thomas / H. Reinders (eds.), Task-based language learning and teaching with technology (pp. 63–81). London, UK: Continuum Publishing Group.
Han, E. / Miller, M.R. / DeVeaux, C. / Jun, H. / Nowak, K.L. / Hancock, J.T. / Ram, N. / Bailenson, J.N. (2023). People, places, and time: a large-scale, longitudinal study of transformed avatars and environmental context in group interaction in the metaverse. Journal of Computer-Mediated Communication, 28(2), DOI: https://doi.org/10.1093/jcmc/zmac031
Herget, K. (2020). Project-based learning in the languages for specific purposes classroom. Journal of Higher Education Theory and Practice, 20(15), 163–168. DOI: https://doi.org/10.33423/jhetp.v20i15.3945
Huang, H.-M. / Liaw, S.S. (2018). An analysis of learners’ intentions toward virtual reality learning based on constructivist and technology acceptance approaches. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1), 91–115. DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i1.2503
Jiang, L. (2017). The affordances of digital multimodal composing for EFL learning. ELT Journal, 71(4), 413–422. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccw098
Johnson, D.W. / Johnson, R. T. (2013). Restorative approaches in schools: Necessary roles of cooperative learning and constructive conflict. In: E. Sellman / H. Cremin / G. McCluskey (eds.), Restorative approaches to conflict in schools: Interdisciplinary perspectives on whole school approaches to managing relationships (pp. 159–174). Abingdon: Routledge/Taylor & Francis Group.
Kennedy, R.S. / Lane, N.E. / Berbaum, K.S. / Lilienthal, M.G. (1993). Simulator sickness questionnaire: An enhanced method for quantifying simulator sickness. The International Journal of Aviation Psychology, 3(3), 203–220. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327108ijap0303_3
Krueger, R. / Casey, M. (2015). Focus group interviewing. In: K.E. Newcomer / H.P. Hatry / J.S. Wholey (eds.), Handbook of practical program evaluation (pp. 506–534). London: Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119171386.ch20
Kukulska-Hulme, A. / Lee, H. / Norris, L. (2017). Mobile learning revolution, implications for language pedagogy. In: C.A. Chappelle / S. Sauro (eds.), The handbook of technology and second language teaching and learning (pp. 217–233). John Wiley & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118914069.ch15
Liang, W.J. / Lim, F.V. (2021). A pedagogical framework for digital multimodal composing in the English language classroom. Innovation in Language Learning and Teaching, 15(4), 306–320. DOI: https://doi.org/10.1080/17501229.2020.1800709
Liu, C.C. / Yang, C.Y. / Chao, P.Y. (2019). A longitudinal analysis of student participation in a digital collaborative storytelling activity. Education Technology Research Development, 67, 907–929. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-019-09666-3
Loh, R. / Ang, C. (2020). Unravelling cooperative learning in higher education: a review of research. Research in Social Science and Technology, 5(2), 22–39. DOI: https://doi.org/10.46303/ressat.05.02.2
Madathil, K.C. / Frady, K. / Hartley, R. / Bertrand, J. / Alfred, M. / Gramopadhye, A. (2017). An empirical study investigating the effectiveness of integrating virtual reality-based case studies into an online asynchronous learning environment. Computers in Education Journal, 8(3), 1–10. https://coed.asee.org/wp-content/uploads/2020/08/7-An-Empirical-Study-Investigatingthe-Effectiveness-of-Integrating-Virtual-Reality-based-Case-Studies-into-an-Online-Asynchronous-Learning-Environment.pdf
Marougkas, A. / Troussas, C. / Krouska, A. / Sgouropoulou, C. (2023). Virtual reality in Education: A review of learning theories, approaches and methodologies for the last decade. Electronics, 12(13). DOI: https://doi.org/10.3390/electronics12132832
Moore, Ch.W. (2014). The mediation process: Practical strategies for resolving conflict. New York et al.: John Wiley & Sons.
Nicoli, N. / Henriksen, K. / Komodromos, M. / Tsagalas, D. (2022). Investigating digital storytelling for the creation of positively engaging digital content. EuroMed Journal of Business, 17(2), 157–173. DOI: https://doi.org/10.1108/EMJB-03-2021-0036
Oigara, J.N. (2018). Integrating virtual reality tools into classroom instruction. In: Information Resources Management Association (ed.), Handbook of research on mobile technology, constructivism, and meaningful learning (pp. 369–381). Hershey, PA: IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3949-0.ch008
Piaget, J. (2001). The language and thought of the child. New York et al.: Routledge.
Rattanasak, S. (2023). The interplay between the Internet-based reading resources and learner-to-learner interactions in blended language learning. Online Journal of Communication and Media Technologies, 13(2), 1–15. DOI: https://doi.org/10.30935/ojcmt/13050
Romano, M. / Frolli, A. / Aloisio, A. / Russello, C. / Rega, A. / Cerciello, F. / Bisogni, F. (2023).Exploring the potential of immersive virtual reality in Italian schools: A practical workshop with high school teachers. Multimodal Technologies and Interaction, 7(12), 1–2. DOI: https://doi.org/10.3390/mti7120111
Rusbult, C.E. / Lange van, P.A.M. (2003). Interdependence, interaction, and relationships. Annual Review of Psychology, 54, 351–375. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145059
Shen, X. / Hao, C. / Peng, J.E. (2022). Promoting EFL learners’ willingness to communicate through transmediation in a digital storytelling workshop. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1–18. DOI: https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2086257
Siegel, M. (2006). Rereading the signs: Multimodal transformation in the field of literacy education. Language Arts, 84(1), 65–77. https://www.academia.edu/93625493/Rereading_the_signs_Multimodal_transformations_in_the_field_of_literacy_education DOI: https://doi.org/10.58680/la20065611
Spaliviero, C. (2022). Teaching Italian as a second language through digital storytelling: Students’ perceptions towards izi.TRAVEL. EuroAmerican Journal of Applied Linguistics and Languages, 9, 91–121. DOI: https://doi.org/10.21283/2376905X.15.1.265
Thrasher, T. (2022). The impact of virtual reality on L2 French learners’ language anxiety and oral comprehensibility: An exploratory study. CALICO Journal. DOI: https://doi.org/10.1558/cj.42198
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wenk, N. / Penalver-Andres, J. / Buetler, K.A. / Nef, T. / Müri, R.M. / Marchal-Crespo, L. (2021).Effect of immersive visualization technologies on cognitive load, motivation, usability, and embodiment. Virtual Reality, 27, 307–331. DOI: https://doi.org/10.1007/s10055-021-00565-8
Witmer, B.G. / Singer, M.J. (1998). Measuring presence in virtual environments: A presence questionnaire. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 7(3), 225–240. DOI: https://doi.org/10.1162/105474698565686
Wu, B. / Yu, X. / Gu, X. (2020). Effectiveness of immersive virtual reality using head-mounted displays on learning performance: A meta-analysis. British Journal of Educational Technology, 51(6), 1991–2005. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13023
Wu, Y.H. / Hung, S.T. (2022). The effects of virtual reality infused instruction on elementary school students’ English-speaking performance, willingness to communicate, and learning autonomy. Journal of Educational Computing Research, 60(6), 1558–1587. DOI: https://doi.org/10.1177/07356331211068207
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ilaria Compagnoni
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).