Abstrakt
This article presents an evaluation of the LSP-TEOC.Pro project. It sets out the evaluation methodology applied, how it was implemented and the key evaluation findings. Given the exploratory nature of the project, the range and complexity of the intervening variables involved and logistical constraints, it was not possible to use an experimental evaluation approach. Instead, the evaluation used an approach based on a ‘realist’ and ‘theory-driven’ framework to test whether the ‘mechanisms’ implicit in the project theory of change were supported by the evidence. The evaluation showed that LSP-TEOC.PRO has progressed significantly along its ‘change journey’, although further effort is required going forward to support scaling up and out, so that the project has an impact at the macro level.
Finansowanie
the Erasmus+ programme of the European Union (Reference Number: 2020-1-DE01-005687). Project title: LSPTEOC. Pro (Language for Specific Purposes Teacher Education Online Course for Professional Development)
Bibliografia
Astbury, B. / Leeuw, F.L. (2010). Unpacking black boxes: Mechanisms and theory building in evaluation. American Journal of Evaluation, 31(3), 363–381. DOI: https://doi.org/10.1177/1098214010371972
Befani, B. (2012). Models of causality and causal inference. In: E. Stern / N. Stame / J. Mayne / K. Forss / R. Davies / B. Befani (eds.), Broadening the range of designs and methods for impact evaluations (DFID Working Paper 38) (pp. Annex to the report). London: Department for International Development. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a79d0d240f0b66d161ae57c/design-method-impact-eval.pdf
Campbell, D.T. / Stanley, J.C. (1973). Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago: Rand McNally.
Chen, H.-T. / Rossi, P.H. (1989). Issues in the theory-driven perspective. Evaluation and Program Planning, 12(4), 299–306. DOI: https://doi.org/10.1016/0149-7189(89)90046-3
Ferraro, P. (2009). Counterfactual thinking and impact evaluation in environmental policy. New Directions for Evaluation, 122, 75–84. DOI: https://doi.org/10.1002/ev.297
Guba, E.G. / Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. London: Sage.
Loi, M. / Rodriguez, M. (2012). A note on the impact evaluation of public policies: The counterfactual analysis. Seville: JRC Scientific and Policy Reports.
LSP-TEOC. Pro website: https://lsp-teoc-pro.de/
Pawson, R. / Tilley, N. (1997). Realistic evaluation. London: Sage.
Weiss, C (1995). Nothing as practical as good theory: Exploring theory-based evaluation for comprehensive community initiatives for children and families. In: J. Connell / A.C. Kubisch / L.B. Schorr / C.H. Weiss (eds.), New approaches to evaluating community initiatives: Concepts, methods, and contexts (pp. 65–92). Washington: Aspen Institute.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Joseph Cullen, Gregory Holloway

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
