Abstrakt
The article in its introduction does present an attempt of facing the dificulties in defining alternativity and innovation in education, taking as the basis opinions of Polish and Czech pedagogists and theoreticians. Second part of the paper is made by a description of examples of alternative and innovative educational activities undertaken in contemporary Czech Republic.Bibliografia
Beck U. 2002. Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa.
Bourdieu P. 2004. Męska dominacja. Warszawa.
Brannon L. 2002. Psychologia rodzaju. Gdańsk.
Dewey J. 1988. Jak myślimy. Warszawa.
Giddens A. 2004. Socjologia. Warszawa.
Kargerová J. 2010. Co je Step by Step ČR?
Karwatowska M., J. Szpyra-Kozłowska. 2010. Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim. Lublin.
Kupisiewicz C. 2006. Szkoła w XX wieku. Warszawa.
Pankowska D. 2005. Wychowanie a role płciowe. Gdańsk.
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. 2007. T. 2: Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne. Red. B. Śliwerski. Kraków.
Płeć i rodzaj w edukacji. 2004. Red. M. Chomczyńska-Rubacha. Łódź.
Průcha J. 2001. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha.
Průcha J. 2002. Moderní pedagogika. 3. přepracované a aktualizowané vydání. Praha
Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. 2007. Red. E. Majewska, E. Rutkowska. Gliwice.
Rýdl K. 1994. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno.
Rýdl K. 2011. K pojetí kvality vzdělávání z hlediska celostného přístupu.
Spilková V., J. Koťa. 1998. „Zamyšlení nad současnou školou”. Pedagogika 48 (4): 341-342.
Śliwerski B. 2011. O nowym modelu szkoły alternatywnej.
Valdrová J. 2006. Gender a společnost. České Budějovice.
Valdrová J., B. Knotková-Čapková, P. Paclíková. 2010. Kultura genderově vyváženého vyjadřování. Jak koncipovat promluvy a texty? Na co dbát v češtině a v cizím jazyce? Jak lépe zviditelnit odborný přínos žen? Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Vališová A., H. Kasíková a kolektiv. 2006. Pedagogika pro učitele. Praha.
Zamojska E. 2010. Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Poznań.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Eva Zamojska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.