Paradoksy komunikacji szkolnej – rozwazania na temat wybranych ograniczen rozwoju kompetencji komunikacyjnych uczniów we współczesnej szkole
PDF

Słowa kluczowe

communicative competence
classroom communication
low competence level
teacher-student relationship

Jak cytować

Kuszak, K. (2013). Paradoksy komunikacji szkolnej – rozwazania na temat wybranych ograniczen rozwoju kompetencji komunikacyjnych uczniów we współczesnej szkole. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 4(2), 23–36. https://doi.org/10.14746/kse.2013.3.2.02

Abstrakt

The article points to the features of classroom communication which hinder the development of students’ communicative competences. The author describes the paradoxes of classroom communication re ected in the fact that the teachers enjoy signi cantly more rights and privileges than the students with regard to both the form and the content of the messages they express, as well as the paradoxes stemming from the arti cial, formalized language present in the classroom, which actually hinders the development of communicative skills.
https://doi.org/10.14746/kse.2013.3.2.02
PDF

Bibliografia

Baylon Ch.. X. Mignot. 2005. Komunikacja. Kraków.

Bernstein B. 1990. Odtwarzanie kultury. Warszawa.

Bielecka-Prus J. 2010. Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina. Warszawa.

Cohen L., L. Manion, K. Morrison. 1999. Wprowadzenie do nauczania. Poznań.

Dyduchowa A. 1988. Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu. model podręcznika. Kraków.

Griffin E. 2003. Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk.

Jachimowicz J. 2009. Komunikowanie się nauczyciela z uczniem zdolnym a role przydzielone zdolnym dzieciom przez rówieśników w klasie szkolnej. W Nauczyciel w systemie edukacyjnym. Teraźniejszość i przyszłość. Kraków.

Janowski A. 1995. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.

Kielar-Turska M. 1994. Orientacja dorosłych w kompetencjach komunikacyjnych dziecka. W Polska terminologia logopedyczna. Kraków.

Klus-Stańska D. 1999. Jak nie rozwijać mówności dzieci. czyli o tzw. pogadance szkolnej. W Edukacja polonistyczna na rozdrożach. Olsztyn.

Klus-Stańska D. 2005. Przerywanie szkolnego monologu znaczeń. W Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. Kraków.

Klus-Stańska D., M. Nowicka. 2005. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa.

Kurcz I. 2005. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa.

Kuszak K. 2009. Kompetencje komunikacyjne dziecka jako determinanty jego efektywnego funkcjonowania w rzeczywistości społecznej i kulturowej. W Rzeczywistość perswazyjność falsyfikacja w optyce wychowania i edukacji. Katowice.

Kuszak K. 2011. Kompetencje komunikacyjne dziecka w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Poznań.

Noga H. 2008. Analiza wybranych aspektów komunikacji nauczyciel-uczeń. W Komunikacja społeczna w świecie realnym. Toruń.

Nowicka M. 1999. Mówienie w szkole. W Edukacja polonistyczna na rozdrożach. Olsztyn.

Nowicka M. 2012. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki-przestrzenie-konceptualizacje. Toruń.

Rittel. T. 1994. Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Kraków.