Autoidentyfikacje współczesnej młodzieży – przyczynek do dyskusji na temat: Młodzież, czyli kto?
PDF

Słowa kluczowe

young people
identity
autoidenti cation

Jak cytować

Myszka, L. (2013). Autoidentyfikacje współczesnej młodzieży – przyczynek do dyskusji na temat: Młodzież, czyli kto?. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 4(2), 141–163. https://doi.org/10.14746/kse.2013.4.2.10

Abstrakt

Modern youth, forced to live in complicated and unpredictable reality, faces the task of building its own identity and nding its own auto identi cation. This article is an analysis of this subject, based on research conducted by the author. It tries to nd an aswer to questions like „who is modern youth”, „how does it present itself and shape its own self image” and „how does modern youth percieve the surrounding reality”.
https://doi.org/10.14746/kse.2013.4.2.10
PDF

Bibliografia

Bartnicka K. 1994. Dziecko w świetle pamiętników i powieści polskiego Oświecenia. W Studia z dziejów edukacji. Warszawa.

Bauman Z. 2011. 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków.

Bauman Z. 1996. Etyka ponowoczesna. Warszawa.

Bauman Z. 2005. Europa – niedokończona przygoda. Kraków.

Bauman Z. 2000 a. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa.

Bauman Z. 2007. Płynne życie. Kraków.

Bauman Z. 1993. „Ponowoczesne wzory osobowe”. Studia Socjologiczne 2 (19).

Bauman Z. 2000 b. Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.

Bąk T. 2008. Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych. Warszawa.

Beck U. 2002. Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa.

Brich A., T. Malim. 2002. Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa.

Brzezińska A. 2007. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa.

Campbell J. 1997. Bohater o tysiącu twarzy. Poznań.

Cybal-Michalska A. 2006. Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Poznań.

Dziamski G. 1995. Ponowoczesna świadomość estetyczna. W Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I, Poznań.

Eisenstadt N. S. 1996. Von Generation zu Generation. Altersgruppen und Sozialstruktur. W Griese H. M. Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków.

Erikson E. H. 2004. Tożsamość a cykl życia. Poznań.

Fiut I. 2004. „Człowiek ponowoczesny”. Studia Humanistyczne/Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica 2.

Golka M. 2006. Czym bywa tożsamość? W Człowiek i Społeczeństwo. Kłopoty z tożsamością XXVI. Poznań.

Habermas J. 2000. Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Kraków.

Horney K. 2001. Nerwica a rozwój człowieka. Trudna droga do samorealizacji. Poznań.

Huizing J. 1967. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa.

James W. 2002. Psychologia. Kurs skrócony. Warszawa.

Kluz T. 2005. „Problemy wieku adolescencji w okresie zmian społecznych”. Wychowanie na co dzień 1/2.

Kołakowski L. 2000. Mini wykłady o maxi sprawach, seria druga. Kraków.

Kosyrz Z. 2012. Oblicza tożsamości. Warszawa.

Kowalski M. 2005. „Wokół triady: młodzież – konsumpcja – wychowanie (refleksje)”. Wychowanie Na Co Dzień 1/2.

Lyotard J. F. 1997. Kondycja ponowoczesna. Warszawa.

Macdonald D. 2002. Kultura masowa. Kraków.

Makaś A. 2010. Młodzież w czasach ryzyka. W Młodzież w XXI wieku. Źródła wzrostu i kryzysów. Szczecin.

Mannheim K. 1996. Das Problem der Generationen. W Griese H. M. Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków.

Marciniak M. 2011. Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa baumanowska. Kraków.

Mead M. 1978. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa.

Marcel G. 1960. Homo viator. Warszawa.

Melosik Z., T. Szkudlarek. 2010. Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków.

Okoń W. 2007. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa.

Oleniacz M. 2005. Przeżywanie młodości. Obraz fenomenu w badaniach biograficznych. Kraków.

Oleś P. K. 2011. Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja. Warszawa.

Pico della Mirandola G. 2010. Oratio de hominis dignitate = Mowa o godności człowieka. Warszawa.

Psychologia dziecka. 1995. Warszawa.

Schelski H. 1996. Die skeptische Generation. Eine Soziologie der Jugend. W Griese H. M.. Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków.

Sińczuch M. 2002. Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa.

Siwko M. 2006. Młodzież polska w integrującej się Europie. Koszalin.

Smart B. 1998. Postmodernizm. Poznań.

Szahaj A. 1995. Nadzieja w postnowoczesności. Poglądy Zygmunta Baumana na mapie stanowisk w kwestii oceny postmodernizmu. W Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, część I. Poznań.

Szczepański J. 1988. O indywidualności. Warszawa.

Szczepański J.1978. Sprawy ludzkie. Warszawa.

Szczepański J. 1983. Zapytaj samego siebie. Warszawa.

Szewczyk W. 2000. O tożsamości osobowej. czyli jak być sobą wśród „ruchomych piasków”. W Człowiek przełomu tysiąclecia. Problemy psychologiczne. Kraków.

Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I. 1995. Red. A. Zeidler-Janiszewska. Poznań.

Trzebińska E. 1992. „Z badań nad rozwojem i funkcjonowaniem tożsamości”. Przegląd Psychologiczny XXXV (2).

Witkowski L. 2007. Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesności, t. 1. Warszawa.

Znaniecki F. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa.