Aksjologiczny zamęt wyzwaniem dla współczesnego człowieka
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

axiological confusion
truth
human dignity
manipulation
criticism

Jak cytować

Kmiecikowski , W. (2018). Aksjologiczny zamęt wyzwaniem dla współczesnego człowieka. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 13(1), 71–82. https://doi.org/10.14746/kse.2018.13.5

Abstrakt

The article presents the category of axiological confusion understood as an important trait of reality that can be experimentally experienced by a modern man. The man is losing the ability not only to appropriately grasp one’s own human nature and the essence of the moral good, but also the ability of cognitive opening oneself to the intelligibility of being. A modern homo sapiens neutralises the need to seek the truth. After all, the truth ceases to be both a transcendental property of being and a superior value that is the very foundation of a rational discourse on the philosophical imponderabilia.

https://doi.org/10.14746/kse.2018.13.5
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Adamski A. (2009). Koncepcja prawdy jako wybór moralny człowieka. [W:] D. Probucka (red.). Prawda w życiu moralnym i duchowym. Kraków.

Amerykański żołnierz oddał życie za Polaka. Zasłonił go własnym ciałem. (2016). http://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuly/438214,afganistan-atak-na-baze-w-ghazni-amerykanin-ocalil-polskiego-

zolnierza.html, dostęp: 22.11.2016.

Bańko M. (2016). Tolerancja. http://sjp.pwn.pl/poradnia/szukaj/tolerancja.html, dostęp: 24.11.2016.

Bauman Z. (2007a). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa.

Bauman Z. (2007b). Płynne życie. Kraków.

Briggs M. (2012). Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym. Kraków.

Galińska I. (2018). Uniwersytutki. http://m.deon.pl/inteligentne-zycie/obiektyw/art,416,uniwersytutki.html, dostęp: 22.11.2016.

Gogacz M. (1993). Mądrość buduje państwo. Człowiek i polityka. Rozważania filozoficzne i religijne. Niepokalanów.

Gorlewski A., Wartości a współczesne kierunki wychowania młodzieży. [W:] E. Okońska, K. Stachewicz (red.). Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Poznań.

Grzeszczak J. (red.). (2010). Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii. Poznań.

Herbut J. (1997). Intelekt/Rozum. [W:] J. Herbut (red.). Leksykon filozofii klasycznej. Lublin. http://www.rp.pl/Sluzba-zdrowia/307249819-W-Holandii-rosnie-liczba-eutanazji-psychicznie-chorych.html, dostęp: 22.11.2016.

Ingarden R. (1970). Czego nie wiemy o wartościach. [W:] R. Ingarden, Studia z estetyki, t. 3. Warszawa.

Ingarden R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków.

Ingarden R. (1989). Wykłady z etyki. Warszawa 1989.

Jaroszyński P. (2016). Tolerancja. http://www.ptta.pl/pef/pdf/t/tolerancja.pdf, dostęp: 22.11.2016.

Jeran A. (2009). Związki celebrytów w zwierciadle plotek – Doda i Majdan w polskich serwisach plotkarskich.[W:] W. Muszyński (red.). (Roz)czarowanie? Miłość i związki uczuciowe we współczesnym społeczeństwie. Toruń.

Kazimierczuk A. (2015). W Holandii rośnie liczba eutanazji psychicznie chorych. „Rzeczpospolita” 24.07.2015.

Krąpiec M.A. (1986). Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin.

Krąpiec M.A. (1999). Koncepcje nauki i filozofia. [W:] M.A. Krąpiec [i in.] Wprowadzenie do filozofii. Lublin.

Kubik W. (2013). Amerykański żołnierz oddał życie za Polaka. Zasłonił go własnym ciałem. http://usa.se.pl/nowy-jork/newsy/oddal-zycie-za-polaka-rodzice-nowojorskiego-bohatera-ktory--wlasnym-cialem-zaslonil-naszego-zolnierza_365993.html, dostęp: 22.11.2016.

Kunzmann P. [i in.]. (1999). Atlas filozofii. Warszawa.

Lemish D. (2008). Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna. Kraków.

Łobocki M. (2006). Teoria wychowania w zarysie. Kraków.

Okońska E., Stachewicz K. (2009). O wartościach i ich ambiwalencji – uwagi wprowadzające. [W:] E. Okońska, K. Stachewicz (red.). Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Poznań.

Podsiad A. (2000). Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa.

Reale G. (1994). Historia filozofii starożytnej, t. 1. Lublin.

Schoenebeck H. von (1992). Rozstanie z pedagogiką. [W:] B. Śliwerski (red.) Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki. Kraków.

Schoenebeck H. von (1994). Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w myślenie antypedagogiczne. Kraków.

Siemianowski A., Kmiecikowski W. (2006). Zarys teorii poznania. Ujęcie fenomenologiczne. Gniezno.

Stachewicz K. (2004). Człowiek w odniesieniach. Wokół koncepcji Martina Heideggera. „Filozofia Chrześcijańska”, t. 1. Poznań.

Suska D. (2008). Mody kulturowe, mody językowe w czasopismach młodzieżowych. Uwagi o najnowszej przestrzeni medialnej (dla) młodego odbiorcy. [W:] W. Muszyński (red.). „Cudne manowce?”. Kultura czasu wolnego we współczesnym społeczeństwie. Toruń.

Światowa Deklaracja Praw Zwierząt uchwalona przez UNESCO w dniu 15.10.1978 w Paryżu. (2016). http://niechcianeizapomniane.org/swiatowa-deklaracja-praw-zwierzat/, dostęp: 22.11.2016.

Wiśniewski R. (2009). Bełkot aksjologiczny w komunikacji międzyludzkiej. [W:] E. Okońska, K. Stachewicz (red.). Co się dzieje z wartościami, Próba diagnozy. Poznań.

Wołoszyn S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce.

Zachariasz A.L. (1996). Moralność i rozum w ponowożytności. [W:] Z. Sareło (red.). Moralność i etyka w ponowoczesności. Warszawa.

Zarosa U. (2016). Status moralny zwierząt. Warszawa. https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_zwierz%C4%85t, dostęp: 22.11.2016.

Zwiefka-Chwałek A. (2008). Casus Dody, czyli nie ma info bez rozrywki. Analiza „infotainment” we współczesnych polskich programach publicystycznych. [W:] W. Muszyński, M. Sokołowski (red.). Homo creator czy homo ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy. Toruń.

Żuk P. (2011). Homo ludens w czasach kapitalizmu. Infantylizacja życia społecznego i prywatyzacja sfery publicznej. „Dialogi o Kulturze i Edukacji” nr 1, s. 203n.