Normatywna i rekonstrukcyjna perspektywa ujmowania metodologii badań w pedagogice
PDF

Słowa kluczowe

normative methodology
reconstructive methodology
research practice

Jak cytować

Urbaniak-Zając, D. (2023). Normatywna i rekonstrukcyjna perspektywa ujmowania metodologii badań w pedagogice. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 23(1), 27–39. https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.3

Abstrakt

The fundamental purpose of the article is to signal the premises for giving a greater importance to reconstructive methodology and to recall its possible dimensions (or generality levels of methodological research). The author begins by recalling the context of supplying the scientific method with a distinguished status, which justifies the dominance of the normative character of methodology in the researchers’ minds. She notes the importance of sociocultural factors for changes in the social  sciences research practice, as well as the new understanding of practice by some contemporary philosophers, which justifies the granting of greater status to research practice. In the final part of the article, she presents levels of methodological reconstruction. Focusing on research practice will make it possible to see methodological innovations as a reaction to the change of conditions for conducting scientific research and as a search for ways to transcend the cognitive obstacles encountered.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.3
PDF

Bibliografia

Adamczyk, A. (2016) Nowe pierwiastki… Czy układ okresowy ma koniec? Kwantowo. https://www.kwantowo.pl/2016/01/08/nowe-pierwiastki-czyuklad-okresowy-ma-koniec/

Bachelard, G. (2002). Kształtowanie się umysłu naukowego (D. Leszczyński, tłum.). słowo/obraz terytoria.

Benton, T., Craib, I. (2003). Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu (L. Rasiński, tłum.). Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Bohnsack, R. (2014). Rekonstruktive Sozialforschung. Einführung in qualitative Methoden. Wydawnictwo Barbara Budrich. DOI: https://doi.org/10.36198/9783838585543

Chmielewski, A. (2014). Niewspółmierność, nieprzekładalność, konflikt. Relatywizm we współczesnej filozofii analitycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ciechowska, M., Szymańska, M. (2017). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych (cz. 1). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane (J. Gilewicz, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kamiński, S. (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Towarzystwo Naukowe KUL.

Kemeny, J.G. (1967). Nauka w oczach filozofa (S. Amsterdamski, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kmita, J. (1977). Wykłady z logiki i metodologii nauk. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kotarbiński, T. (1961). Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Wydawnictwo Ossolineum.

Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Wydawnictwo Makmed.

Kubinowski, D. (2019). Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy (s. 79–90). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-715-9.04

Łobocki, M. (2003). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(4(80), 105–120.

Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN. DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.1656

Siemek, M.J. (1988). Poznanie jako praktyka (Prolegomena do przyszłej epistemologii). W: M.J. Siemek (red.). Marksizm w kulturze filozoficznej XX wieku (s. 9–24). Państwowe Wydawnictwo Naukowe. https://hegel-marks.pl/downloads/teksty-siemek14.pdf (s. 1–7).

Siemek, M.J. (1989). „Nauka” i „naukowość” jako ideologiczne kategorie filozofii. W: H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M.J. Siemek (red.), Racjonalność, nauka, społeczeństwo (s. 13–29). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Terhart, E. (1997). Entwicklung und Situationen des qualitativen Forschungsansatzes in der Erziehungswissenschaft. W: B. Friebertshäuser, A. Prengel (red.), Handbuch qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft (s. 27–42). Juventa.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Urbaniak-Zając, D. (2019). Od uniwersalności do partykularności metody badawczej. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy (s. 99–112). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-715-9.06

Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J. (2022). Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wilson, T.P. (1982). Qualitative „oder” quantitative Methoden in der Sozialforschung. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 34(3), 487–508.

Ziemke, T. (2015). Czym jest to, co zwiemy ucieleśnieniem? (A. Derra i in., tłum.), Avant, 6(3), 161–174. DOI: https://doi.org/10.26913/60202015.0112.0014