Zachowania autodestrukcyjne i suicydalne adolescentów jako odpowiedź na problemy egzystencjalne
PDF

Słowa kluczowe

self-destructive behaviors
depression
social and personal functions of self-destructiveness

Jak cytować

Ćwikliński, A. (2023). Zachowania autodestrukcyjne i suicydalne adolescentów jako odpowiedź na problemy egzystencjalne. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 23(1), 55–65. https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.5

Abstrakt

The article deals with the issue of self-destructive and suicidal behaviors of adolescents as a response to their existencial problems. Behavior of this type among young people is a big problem for both the people they concern and the people who organize help for tchem. There are many stressors in adolescence. Their source may be relationships with a close person, experience of loss, experience of abuse or humiliation by a caregiver or partner difficulties in school, work, sports or other activities as well as direct or media contacts with people, most often peers, who also display self-destructive behaviors. The study uses the lecture method based on the literature on the subject. The analysis of sources and scientific studies shows that the problem of self-destructive and suicidal behaviours among adolescents increases as a result of unfavourable living conditions and the lack of access to appropriate medical care.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.5
PDF

Bibliografia

Babiker, G., Arnold, L. (2002). Autoagresja. Mowa zranionego ciała (M. Polaszewska-Nicke, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dobrołowicz, J. (2007). Internet nowym źródłem marginalizacji i wykluczenia. W: B. Matyjas (red.), Współczesne problemy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej: wybrane zagadnienia w świetle analiz i badań. Wszechnica Świętokrzyska.

Gmitrowicz, A., Makara-Studzińska, M., Młodożeniec, A. (2015). Ryzyko samobójstwa u młodzieży: diagnoza, terapia, profilaktyka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Greszta, E. (2006). Depresja wieku dorastania. Zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka depresji u dorastających dzieci. Academica.

Gromczewska, A. (2021). Zabójcze challenge uczniów ustawiają hierarchię w szkołach, Agora 5, 24.

Link-Dratkowska, E. (2011). Depresja dzieci i młodzieży – podejście poznawczo-behawioralne. Teoria i Terapia. Psychiatria, 8(3), 84–90.

Raczkowski, A. (2017). Depresja dzieci i młodzieży – zjawisko i perspektywy pomocy. Wychowanie w Rodzinie, 16(2), 315–329. DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170603

Sęk, H., Cieślak, R. (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stawicka, M. (2008). Autodestruktywność dziecięca w świetle teorii przywiązania. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Suchańska, A. (1998). Przejawy i uwarunkowania psychologiczne pośredniej autodestruktywności. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Światowa Organizacja Zdrowia, Polskie Towarzystwo Suicydologiczne. (2003). Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły. (B. Mroziak, tłum.). Genewa– Warszawa.

Wasilewska-Ostrowska, K. (2015). Profilaktyka zachowań suicydalnych wśród młodzieży. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 14(3), 152–164.

Więckiewicz, M. (2021). Blog w perspektywie genologii multimedialnej. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wycisk, J. (2004). Okaleczanie ciała. Wybrane uwarunkowania psychologiczne. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Wycisk, J., Ziółkowska, B. (2010). Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia. Jak pomóc nastolatkom w szkole. Wydawnictwo Difin.

Wystep-Kolago, E. (2019). Zranione ciało – zraniona dusza. Samookaleczenia u dzieci i młodzieży. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.