Idea inkluzji a paradygmat podmiotowości
PDF

Słowa kluczowe

subjectivity
person
other
inclusion
education

Jak cytować

Siewiora, J. (2023). Idea inkluzji a paradygmat podmiotowości. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 23(1), 89–100. https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.7

Abstrakt

The article addresses the issue of the need to link inclusion with the proper understanding of the subjectivity of a person. The author, analyzing the functioning of modern society, points out that it is experiencing multiple changes. They take place in an abrupt or evolutionary way and are conditioned by various factors. The inflammatory factors are either the need to react to the existing situation, or theoretical reflection on the idea or the way of functioning. At the same time, taking into account the historical factor, it can be said with a high degree of certainty that some proposals for changes, indicated as a kind of novelty in a given area of the functioning of society, in fact, in some variation, had already been revealed earlier. An example of particular interest to us is the phenomenon of inclusion postulated in the field of education. It seems that this right idea, without reference to the paradigm of personality, will be shallow only to ideological postulates, or to purely technical, organizational activity, or building new forms of social functioning.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.7
PDF

Bibliografia

Aksman, J., Zinkiewicz, B. (red.). (2019). Inkluzja. Wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana. https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/28634/AKSMAN_Inkluzja_wybrane_aspekty_w_teorii_2019.pdfsequence=1&sAllowedy

Britannica. (b.d.). Racial segregation. Pobrane 4 lutego 2023 z: https://www.britannica.com/topic/racial-segregation

Broda-Wysocki, P. (2012). Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji. IPiSS.

Brózda, Ł. (2017). Podmiotowość w wychowaniu – perspektywa personalistyczna. Kultura – Przemiany – Edukacja, 5, 154–166. https://repozytorium.ur.edu.pl/server/api/core/bitstreams/cb4c8b8a-29d6-4d38-9b9f-6dbffb971f18/content DOI: https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.9

Czyż, A. (2013). Idea edukacji włączającej w opinii pedagogów. W: B. Grochmal-Bach, A. Czyż, A. Skoczek (red.), Segregacja, integracja, inkluzja (s. 35–56). Wydawnictwo WAM i Akademia Ignatianum.

Dryżałowska, G. (2019). Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej. Kultura i Edukacja, 123(1),91–107. DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2019.01.06

Estivill, J. (2003). Concepts and strategies for combating social exclusion. An overview. International Labour Organization. https://www.ilo.org/public/english/protection/socsec/step/download/96p1.pdf

Gurycka, A. (1989). Podmiotowość – postulat dla wychowania. W: A. Gurycka (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży (t. 1, s. 14–24). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Jan Paweł II. Centesimus annus, nr 49.

Jan XXIII. Pacem in terries, nr 9.

Kiereś, B. (2015). U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Wydawnictwo KUL.

Kłoczowski, J.A. (2005). Filozofia dialogu. W drodze.

Lévinas, E. (1991). Etyka i Nieskończony (B. Opolska-Kokoszka, tłum.). Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.

Mariański, J. (2002). Demokracja bez wartości? Refleksje wokół encykliki Centesimus annus i sytuacji w Polsce. W: J. Nagórny, A. Derdziuk (red.), Wartości u podstaw demokracji (s. 29–71). Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu.

Mazur, J. (2011). Ad bonum per politicam. Wybrane zagadnienia z życia politycznego. Wydawnictwo KUL.

Merriam Webster Dictionary. (b.d.). Segregation. Pobrane 4 lutego 2023 z: https://www.merriam-webster.com/dictionary/segregation

Męczkowska, A. (2005). Podmiot. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, s. 452–454). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Siewiora, J. (2013). Między monologiem a dialogiem edukacyjnym. Studium porównawcze katechezy w Polsce i na Ukrainie. Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS.

SJP PWN. (b.d.). Segregacja. Pobrane 4 lutego 2023 z: https://sjp.pwn.pl/slowniki/segregacja.html

Sowa, J. (2005). Podmiotowość w wychowaniu. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, s. 456–459). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Szymczak, W. (2016). Podmiotowość osoby i społeczeństwa jako wyzwanie dla edukacji obywatelskiej. Perspektywa Centesimus annus. W: J. Mazur (red.), Polityka społeczna wobec „rzeczy nowych”. 25-lecie encykliki Centesimus annus św. Jana Pawła II (s. 311–328). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. DOI: https://doi.org/10.15633/97883743852061.18

Ślipko, T. (2009). Zarys etyki ogólnej. Wydawnictwo WAM.

Ślipko, T. (2010). Zarys etyki szczegółowej. Wydawnictwo WAM.

United Nations, Department of Economic and Social Affairs. (2016). Leaving no one behind: the imperative of inclusive development. https://www.un.org/esa/socdev/rwss/2016/full-report.pdf

Warchoł, A. (2007). Podmiot w sferze społecznej. W: E. Pietrzak, A. Warchoł, Ł. Zaorski-Sikora (red.), Podmiot, osoba, tożsamość (s. 35–42). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Wiemeyer, J. (2007). Zaangażowanie polityczne chrześcijan w partiach politycznych i wolnych stowarzyszeniach. W: S. Fel, J. Kupny (red.), Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego (s. 205–225). Księgarnia św. Jacka.

Wojtyła, K. (1986). Miłość i odpowiedzialność. Towarzystwo Naukowe KUL.

Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Towarzystwo Naukowe KUL.