Motywacja do nauki i jej kształtowanie w świetle zrealizowanych badań
PDF

Słowa kluczowe

motivation to learn
factor shaping motivation

Jak cytować

Myjak, T. (2023). Motywacja do nauki i jej kształtowanie w świetle zrealizowanych badań. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 23(1), 115–126. https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.9

Abstrakt

The aim of the publication is to checking whether women and men, pupils and students, differ in their understanding of motivation to learn and the reasons for shaping it. The research problem was formulated in the form of questions: how is “motivation to learn” understood? and what factors shape this motivation? Two research methods were used: literature analysis and one-dimensional analysis, which was used to describe data. The presentation of the results is a quantitative summary of the answers obtained. As a research tool, an original questionnaire questionnaire was used. The considerations were focused on two issues: understanding the concept of “motivation to learn” and factors shaping motivation to learn. An intersex and intergroup analysis of the obtained research results was carried out. The results of the research procedure made it possible to isolate factors showing that motivation to learn is understood by the respondents mainly as: (1) willingness to learn depending on the ability of this action to satisfy a specific need, and: (2) a positive way of perceiving oneself as a person developing and independent in action. In shaping the motivation to learn, it is important to: (1) be interested in learning and engage in the implementation of the set goals, and: (2) the belief that thanks to science you can achieve various benefits. Empirical research has led to the general conclusion that it would be better to focus on building motivation to learn, as this can be a key factor in achieving the expected results. Activities undertaken in this direction should be comprehensive, adapted to specific conditions.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.9
PDF

Bibliografia

Cęcelek, G. (2016). Szanse i zagrożenia ze strony procesu permanentnego wspierania edukacji przez media elektroniczne dla twórczego rozwoju osobowości młodego człowieka. W: G. Cęcelek, M. Potoczna, M. Przybysz-Zaremba (red.), Rodzina – Szkoła – Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia) (s. 42–53). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Skierniewicach.

Cywińska, M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne, 20, 153–166. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6568/1/se_20_2012_cywinska.pdf

Głoskowska-Sołdatow, M. (2010). Wybrane aspekty motywowania uczniów do nauki. W: E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty (s. 422–432). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Gołębiewska-Wesołowska, A. (2021). Blaski i cienie zdalnego nauczania w dobie pandemii jako bliskie spotkanie ze światem wirtualnym. W: E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu (s. 243–261). Wydawnictwo Difin.

Lipowska, J. (2012). Determinanty motywacji wewnętrznej. Czy można zmotywować każdego pracownika? Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (3 4), 41–52.

Murphy, A. (2022). What is the future of education in 2022?, Keystone Education Group. https://www.masterstudies.com/article/what-is-thefuture-of-education-in-2022/

Myjak, T. (2011). Wpływ formy zatrudnienia na zachowania organizacyjne. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Pauluk, D. (2021). Pandemia COVID-19 i (nie)wykorzystany potencjał edukacyjny. Horyzonty Wychowania, 20(53), 39–48. DOI: https://doi.org/10.35765/hw.1963

Pintrich, P.R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts, Journal of Educational Psychology, 95(4), 667–686. http://funab.se.df.gov.br/wpcontent/uploads/2018/11/Pintrich-2003.-A-Motivational-Science-Perspective-on-the-Role-os-Student-Motivation-in-Learning-and-Teaching-Contexts.pdf DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.667

Pocztowski, A., Miś, A. (2000). Analiza zasobów ludzkich w organizacji. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Porzucek-Miśkiewicz, M. (2021). Uczestniczki i uczestnicy procesu kształcenia wobec wyzwań kształcenia zdalnego. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 20(2), 141–155. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2021.20.8

Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT.pdf DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68

Stawiak-Ososińska, M. (2021), Kształcenie zdalne w uczelniach wyższych – wady, zalety, rozwiązania. W: A. Przygoda, K. Potaczała-Perz, S.Kowalski (red.), Uczenie się w trakcie życia – aspekty, postulaty, uzasadnienia (s. 161–187). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Tohidi, H., Jabbari, M.M. (2012). The effects of motivation in education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 31, 820–824. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.148

Tołwińska, B. (2009), Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Izdebska i J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka (s. 195–203). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2749/1/Bo%C5%BCena%20To%C5%82wi%C5%84ska_Motywacja%20dzieci%20do%20uczenia%20si%C4%99%20%28problemy%20dzieci%2C%20rola%20doros%C5%82ych%29.pdf

Wnuk, K. (2021). Monitorowanie własnej motywacji w nauczaniu zdalnym. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 20(2), 277–290. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2021.20.17