Dziecko z zaburzeniami zachowania – trudności i przeszkody w postępowaniu terapeutycznym
PDF

Słowa kluczowe

behavioral disorders
aggression
therapy

Jak cytować

Cygan, B., & Kurowska, B. (2023). Dziecko z zaburzeniami zachowania – trudności i przeszkody w postępowaniu terapeutycznym. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 23(1), 127–139. https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.10

Abstrakt

The article discusses the problem of functioning of a child diagnosed with behavioral disorders. In particular, the focus is on the difficulties and obstacles of therapeutic procedures and the factors that cause them. The symptoms and causes of behavioral disorders were indicated, including environmental factors that may intensify the observed difficult behaviors, which are a component of behavioral disorders.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.10
PDF

Bibliografia

Cygan, B., Kurowska, B. (2021). Dziecko z zaburzeniami zachowania. Metody i formy wsparcia. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Czuba, B., Król, K. (2020). Sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji. Edukacja – Terapia – Opieka, 2, 198–210. DOI: https://doi.org/10.52934/eto.22

Hipsz, K. (2014). Psychoedukacja. Asertywność – stres – emocje – samoocena – komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Raabe.

Huget, P. (2004). Popularność dzieci z zaburzeniami zachowania w grupie rówieśniczej. W: M. Leśniak (red.), Państwo i społeczeństwo w XXI wieku: rodzina wobec zagrożeń XXI wieku (s. 145–157). Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne. Oficyna Wydawnicza AFM.

Kierszniewska, G., Butwicka, A., Gmitrowicz, A. (2013). Zaburzenia zachowania w populacji rozwojowej. Przegląd Pediatryczny, 43(3), 115–119. Kołakowski, A. (2013a). Kliniczny obraz zaburzeń zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka (s. 15–63). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kołakowski, A. (2013b). Kompleksowe leczenie zaburzeń zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka (s. 195–205). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kuty-Pachecka, M., Stefańska, K. (2015). Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Wychowanie w Rodzinie, 11(1), 291–304. DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171068

Łukowski, K. (2021). Społeczne determinanty zaburzeń zachowania wśród młodych ludzi. Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne, 7(1), 85-96.

Majerek, B. (2021). Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Podstawy teoretyczne konstruowania działań profilaktycznych i korekcyjnych. W: B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch (red.), Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje (s. 49–51). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mikołajczak, M. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wydawnictwo Difin.

Opora, R. (2013). Systemowa pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka (s. 121–151). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Potempska, E., Kołodziejczyk, A. (2001). Trening Zastępowania Agresji. Część 1. Remedium, 12, 6–8.

Seredyńska, A. (2016). Od zaburzeń zachowania do zaburzeń osobowości. Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydawnictwo WAM.

Sikorski, W. (2014). Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej. Oficyna Wydawnicza PWSZ.

Taranowicz, I., Grotowska, S. (red.). (2015). Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy. Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Wolska-Długosz, M. (2007). Terapia pedagogiczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, 6 (s. 645–648). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. (2021). Centrum Dobrej Terapii. https://www.centrumdobrejterapii.pl/materialy/zaburzenia-opozycyjno-buntownicze-zaburzenia-zachowania-u-dzieci-i-mlodziezy/