Wyobrażenie młodych dorosłych o szczęściu rodzinnym
Journal cover Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, volume 25, no. 1, year 2024
PDF (Język Polski)

Schlagworte

building relationships
family happiness
family well-being
marital competences
young adults

Zitationsvorschlag

Lisiecka-Bednarczyk, A. (2024). Wyobrażenie młodych dorosłych o szczęściu rodzinnym. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 25(1), 73–90. https://doi.org/10.14746/kse.2024.25.1.5

Abstract

The sense of satisfaction with one’s family life is defined as a component of mental well-being. Giving happiness to a loved one, your child and feeling happiness in close relationships allows for better professional functioning, general human development, and even a positive impact of family well-being on human health is indicated. The proposed article is a presentation of research results and analyzes regarding the preparation of young adults to start a family.
The aim of the research was to learn about young adults’ ideas about family happiness and their assessment of marriage and parenthood. The direction of the research was determined by the following research problems: 1. What are the attitudes of young adults towards marriage and parenthood? 2. According to the surveyed young adults, what competences allow you to build a happy relationship/marriage? 3. How do the respondents assess their preparation to start a family?
The research method used was a semi-structured interview conducted using an anonymous questionnaire containing open questions. The sample selection was non-probability, based on the availability of respondents. The research was conducted from January to September 2023. The analysis of the research material was carried out using interpretive phenomenological analysis. The study involved 69 young adults, 60 women and 9 men. These people can be presented as representatives of the previously described Generation Z. The work indicates the resources and factors that, according to young adults, will allow them to feel family happiness, despite the crisis of family, marriage and parenthood that is observed today. The research can be an inspiration to construct research tools and conduct research on the quality of relationships, building relationships or preparing contemporary youth and young adults to start a family.

https://doi.org/10.14746/kse.2024.25.1.5
PDF (Język Polski)

Funding

Publikacja powstała w ramach grantu 09/2022 „Przygotowanie młodych dorosłych do założe-nia rodziny”, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu.

Literaturhinweise

Bakiera, L. (2008). Postawy młodych dorosłych wobec małżeństwa. Psychologia Rozwojowa, 13(3), 67–78.

Baranowska-Rataj, A., Matysiak, A. (2014). Jak zachowania w zakresie formowania i rozwoju rodzin wpływają na zadowolenie z życia? W: A. Matysiak (red.), Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia (s. 187–208). Wydawnictwo Na- ukowe Scholar.

Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka (S. Cieśla, tłum.), Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Biernat, T., Dyczewski, L., Sobierajski, P., Szulich-Kałuża, J. (2007). Wyobrażenia młodzieży w Polsce o małżeństwie. Pedagogia Christiana, 19(1), 137–155. DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2007.009

Bowlby, J. (2023). Przywiązanie (M. Polaszewska-Nicke, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Braun-Gałkowska, M. (1976). Psychospołeczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa. Roczniki Nauk Społecznych, 4, 209–236.

CBOS. (2017). Sens życia wczoraj i dziś (M. Feliksiak, opr.). Komunikat z Badań, (41).

CBOS. (2018). Aspiracje Polaków w latach 1998, 2008 i 2018 (R. Boguszewski, opr.). Komunikat z Badań, (148).

CBOS. (2019a). Czego życzyć Polakom w roku 2019? (R. Boguszewski, opr.). Komunikat z Badań, (3).

CBOS. (2019b). Rodzina – jej znaczenie i rozumienie (R. Boguszewski, opr.). Komunikat z Badań, (22).

CBOS. (2020). Wartości w czasach zarazy (B. Badora, opr.). Komunikat z Badań, (160).

Coyle, J.P. (2011). Resilient families help make resilient children. Journal of Family Strengths, 11(1), 5. DOI: https://doi.org/10.58464/2168-670X.1009

Czapiński, J. (2008). Czy szczęście popłaca? Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 235–254), Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czyżowska, D., Gurba, E. (2016). Bliskość w relacjach z rodzicami a przywiązanie i poziom intymności doświadczane przez młodych dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 21(4), 91–107,

Dankiewicz, M., Pieniążek, S. (2018). Poczucie szczęścia i sensu życia rodziców dzieci w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa – przegląd badań. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 11, 39–55. DOI: https://doi.org/10.24917/20845596.11.3

Diener, E., Lucas, R.E., Oishi, S. (2008). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia (M. Szuster, tłum.). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 35–50). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drzeżdżon, W. (2010). Badania nad wartościami młodzieży w dobie dokonujących się przemian.

Konstatacje pedagogiczne. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 7, 101–112.

Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia (A. Gomola, tłum.). Dom Wydawniczy REBIS.

Giza-Poleszczuk, A., Poleszczuk, J. (2004). Partnership, marriage and children – cultural differentiation of attitudes. W: A. Jasińska-Kania, M. Marody (red.), Poles among Europeans (s. 199–228). Wydawnictwo Naukowe Scholar,.

Gruchoła, M. (2016). Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? Rozprawy Społeczne, 3(10), 5–13.

Gurba, E. (2004). Wczesna dorosłość. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, s. 202–233). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hart, J. (2023). Harvard study of adult development: Human connection is key to health and well-being. Integrative and Complementary Therapies, 29(3), 122–124. DOI: https://doi.org/10.1089/ict.2023.29074.jha

Harwas-Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 47–72). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jach, Ł. (2012). Poczucie dobrostanu psychicznego studentów w kontekście posiadanych zasobów finansowych i społecznych. Psychologia Ekonomiczna, (1), 58–74.

Kawula, S. (2000). Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych. W: S. Kawula, J. Brągiel,

A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki (s. 115–152). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kotowska, I., Jóźwiak, J., Matysiak, A., Baranowska, A. (2008). Poland: Fertility decline as a response to profound societal and labour market changes? Demographic Research, 19(22), 795–854. DOI: https://doi.org/10.4054/DemRes.2008.19.22

Kwak, A. (2008–2009). Rodzina i młodzież. Teoria i badania (Family and youth. Theory and research). Młodzież a rodzina. Roczniki Socjologii Rodziny, 19, 51–70.

Lachowska, B. (2014). Pozytywna psychologia rodziny – w teorii i praktyce. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 537–565). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lisiecka-Bednarczyk, A. (2020). Dialog jako narzędzie utrzymania głębokich narzędzi w rodzinie. W: A. Tomko (red.), Dialog w rodzinie. Aksjologiczne aspekty dialogu w rodzinie (s. 29–42). Papieski Wydział Teologiczny.

Matysiak, A. (red.). (2014). Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

McQueen, M. (2016). Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej (L. Grzegrzółka, tłum.). Wydawnictwo Studio EMKA.

Nowicka, M. (2020). Młodzi z pokolenia Z i Alpha jako zadanie dla pedagogów, czyli o konieczności „łapania fali”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44(4), 164–176.

Orłowska, B. (2020). Cyberdialog we współczesnej rodzinie. W: A. Lisiecka-Bednarczyk (red.), Dialog w rodzinie. Problemy dialogu w rodzinie i możliwości wsparcia rodziny (s. 63–77). Papieski Wydział Teologiczny.

Patyjewicz, L. (2005). Zdrowie a poczucie sensu życia. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, 60, 250–254.

Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2014). A practical guide to using Interpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 20(1), 7–14. DOI: https://doi.org/10.14691/CPPJ.20.1.7

Roguska, A. (2018). iGeneration. Język komunikacji i konsekwencje budowania relacji z innymi pokoleniami „X” i „Y”. W: V.T. Sen’kevič (red.), Iskusstvo slova v dialoge kul’tur: literaturnye ierarhii i reputacji (s. 127–138). Materialy Meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencji, Brest, 15-16 fevralâ 2018 goda. BrGU imeni A.S. Puškina.

Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.57.6.1069

Ryś, M., Sztajerwald, T. (2019). Psychologiczne aspekty dojrzałości młodych do małżeństwa. Skala Dojrzałości Psychicznej do Małżeństwa SKALDOM II. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 37(1), 158–183.

Stawarz, B., Sulima, M., Lewicka, M., Brukwicka, I., Wiktor, H. (2014). Health and determinants of health – a review of literature, pt. 1. Journal of Public Health, Nursing and Medical Rescue (JPHNMR), (2), 4–10.

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczna. Wydawnictwo Znak.

Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Instytut Badań Edukacyjnych.

Taranowicz, I. (2015). Rodzina i jej znaczenie w świadomości studentek pracy socjalnej. W: I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy (s. 74–88). Oficyna Wydawnicza „Arboretum”.

Waldinger, R. (2023, 16 lutego), The world’s longest study of adult development finds the key to happy living (wywiad). McKinsey & Company. https://tinyurl.com/ynh72ccr

Walęcka-Matyja, K. (2014). Role i funkcje rodziny. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 95–114). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wszeborowski, T.K. (2007). Postawy studentów uczelni wyższych Gdańska wobec małżeństwa. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 4, 35–51.