Abstrakt
Physical activity is one of key elements of a health-promoting lifestyle, and research confirms its impact on people’s health in both physical, social and emotional areas. In addition, it is an integral part of physioprophylaxis, by preventing or slowing down disease processes. The aim of this study was to assess selected motor characteristics and physical fitness of physiotherapy students. The study was based on selected physical fitness tests modelled on the International Physical Fitness Test. The study involved 140 students (94 females and 46 males), aged between 19 and 24 years. In the study conducted, we observed poorer performance of individual test attempts in women, while in men the mean scores of individual tests were within normal limits, except for the flexibility testt. The physical fitness of the physiotherapy students after the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus among the men is better than in the women and is within normal limits.
Bibliografia
Callard, F., Perego, E. (2021). How and why patients made Long Covid. Social Science & Medicine, 268, 113426. DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113426
Dobosz, J. (2012). Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. AWF Warszawie.
Bray, G.A. (2004). Medical consequences of obesity. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 89(6), 2583–2589. DOI: https://doi.org/10.1210/jc.2004-0535
Dudkowski-Sadowska, A. (2021). Aktywność fizyczna i zdrowie polskiej młodzieży jako wartości. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 64(4), 33–46. DOI: https://doi.org/10.31743/znkul.13173
GOV. (2020). Raport zakażeń koronawirusem (SARS-Cov-2). https://www.gov.pl/web/koronawirus/wykaz-zarazen-koronawirusem-sars-cov-2
GUS. (2021). Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura turystyka-sport/sport/uczestnictwo-w-sporcie-i-rekreacji-ruchowej-w-2021-r-,5,2.html
Janiszewska, A., Klima, E. (2023). Wybrane aspekty demograficzne pandemii COVID-19 w polskich regionach a reaktywne działania polityki zdrowotnej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 14(63), 123–147. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2023.63.08
Karpowicz, K., Strzelczyk, R., Karpowicz, M. (2012). Struktura poziomu efektów motorycznych młodych sportowców na etapie szkolenia ukierunkowanego. W: R. Strzelczyk, K. Karpowicz (red.), Etapizacja procesu szkolenia sportowego. Teoria i rzeczywistość (s. 87–100). AWF w Poznaniu.
Kochanowicz, B. (2007). Poziom sprawności fizycznej studentów kierunku fizjoterapii Akademii Medycznej w Gdańsku a ich opinia wobec różnych form aktywności ruchowej. Annales Academiae Medicae Gedanensis, 37, 53–62.
Leksy, K. (2022). Aktywność fizyczna dzieci i adolescentów w czasie pandemii COVID-19 – przegląd badań i rekomendacje dla praktyki pedagogicznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 606(1), 41–53.
Mikulec, A., Zborowski, M., Cisoń-Apanasewicz, U., Stawiarska, A., Kowalski, S. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania żywieniowe dzieci i młodzieży. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 29(3(132), 42–55. DOI: https://doi.org/10.15193/zntj/2022/132/422
Mucha, B., Mucha, M. (2021). Aktywność fizyczna w dobie pandemii COVID-19. W: W. Nowak, K. Szalonka (red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (s. 385–398). Uniwersytet Wrocławski.
MultiSport Index. (2022). Dwa lata w pandemii. Raport z badania aktywności fizycznej i samopoczucia Polaków, 1–7. https://www.kartamultisport.pl/multisport-index
Nawrot, A., Muszkieta, R. (2023). Wpływ pandemii COVID-19 i izolacji na aktywność fizyczną. Journal of Sport and Recreation, 1, 57–73.
Pilicz, S., Przewęda, R., Dobosz, J., Dobosz-Nowacka, S. (2005). Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej. Kryteria pomiaru wydolności organizmu Testem Coopera. AWF w Warszawie.
Sinkiewicz, W., Gęsińska, H., Kubica, A., Dudziak, J. (2007). Aktywność fizyczna a ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Cardiovascular Forum, 12(3–4), 82–86.
Sochacka, M., Zdziarski, K. (2022). Physical activity and well-being of students of faculties medical and non-medical services during the COVID-19 pandemic. Journal of Education, Health and Sport, 12(5), 63–80. DOI: https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.05.004
Stupnicki, R. (2015). Relacje wagowo-wzrostowe i stosowanie wskaźnika BMI u dzieci i młodzieży. Zeszyty Naukowe WSKFiT, 10, 41–47.
Szaflik, P., Zadoń, H., Romańska, A., Guzik-Kopyto, A., Michnik, R., Nowakowska-Lipiec, K. (2024). Effect of imposed restrictions as a consequence of the COVID pandemic on physical fitness. W: M. Gzik, Z. Paszenda, E. Piętka, E. Tkacz, K. Milewski, J. Jurkojć (red.), Innovations in biomedical engineering 2023 (s. 85–91). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-52382-3_10
Różańska, D., Górniak, K., Lichota, M. (2022). Postawa ciała dziewcząt w świetle wybranych parametrów morfofunkcjonalnych. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, (1(53), 9–20.
WHO. (2021). Wytyczne WHO dotyczące aktywności fizycznej i siedzącego trybu życia: omówienie. World Health Organization. https://www.who.int/poland/pl/publications/9789240014886
WHO. (2024). Obesity and overweight. World Health Organization. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight
Wolański, N., Dobosz, J. (2012). Tendencje przemian motoryczności człowieka (między dekadowe zmiany efektywności). W: A. Wilczewski (red.), Uwarunkowanie rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej (s. 8–44). AWF w Białej Podlaskiej.
Yong, S.J. (2021). Long COVID or post-COVID-19 syndrome: Putative pathophysiology, risk factors, and treatments. Infectious Diseases, 53(10), 737–754. DOI: https://doi.org/10.1080/23744235.2021.1924397
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Beata Czechowska, Marta Karbowiak, Piotr Stasiak, Piotr Kuliś, Piotr Siciński, Sławomir Motylewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
