Twórczość komiksowa uchodźców ukraińskich w edukacji na rzecz transkulturowości w klasach I–III – pilotażowa koncepcja pracy
PDF

Słowa kluczowe

education
comics
transculturalism
war refugees
Ukraine

Jak cytować

Lisowska, K. (2023). Twórczość komiksowa uchodźców ukraińskich w edukacji na rzecz transkulturowości w klasach I–III – pilotażowa koncepcja pracy. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 24(2), 205–223. https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.12

Abstrakt

The article presents a pilot concept of using comic books work of Ukrainian youth – war refugees in the field of work for transculturalism in grades I–III. It is an attempt to take a different look at educational activities in the perspective of dynamically changing cultural structures of European and world societies. The presented assumptions thus answer the question: how can the comic books of Ukrainian youth be used to create a pilot concept of work in the field of education for transculturalism in grades I–III and to develop the right concept of work in further scientific activities (supported by an appropriate research procedure)? Two methods of data collection were adopted in the research: a case study of young female refugee comic book authors using a problem-focused interview; analysis of the content of the comic book, which was used in the creation of a pilot concept of work for transculturalism. The article also focuses on the theoretical assumptions of the phenomenon of transculturalism itself.

The comic books of Ukrainian youth can be an excellent source of work in the field of transculturalism, which should be implemented in the school space based on regional and intercultural education already functioning in the education system. The way to move away from the native – closed cultural structure and open it on the periphery to what is new/different/valuable. The pilot concept of work should be implemented in the educational environment of grades I–III and its assumptions should be checked on this ground. This will allow you to develop and implement the right concept of work.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.12
PDF

Bibliografia

Birek, W. (2014). Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje. Wydawnictwo Centrala.

Copik, I. (2019). Historia z komiksem! – o edukacyjnych walorach komiksu jako medium. Nauczyciel i Szkoła, 1(65), 151–166.

Długosz, P., Kryvachuk, L., Izdebska-Długosz, D. (2022). Uchodźcy wojenni z Ukrainy – życie w Polsce i plany na przyszłość. Wydawnictwo Academicon. DOI: https://doi.org/10.52097/acapress.9788362475971

Dobrołowicz, M. (2023, 23 lutego). Uchodźcy z Ukrainy. Wiemy, ilu dziś mieszka w Polsce. RMF24. https://www.rmf24.pl/raporty/raport-wojna-z-rosja/news-uchodzcy-z-ukrainy-wiemy-ilu-dzis-mieszka-w-polsce,nId,6615401#crp_state=1

Główny Urząd Statystyczny. (2022). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2021/2022. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20212022,1,17.html

Guziuk-Tkacz, M. (2019). Imigracja(e) i imigranci w kontekście transkulturowości. Diagnoza pedagogiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Ipsos. (2020). The COVID-19 pandemic ’s impact on workers’ lives. Ipsos. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2020-12/impact-of-the-covid-19-pandemic-on-workers-lives-report.pdf

Janicki, B. (2016). Dydaktyczny potencjał komiksu historycznego. Zin Zin Press.

Komenda Główna Straży Granicznej w Polsce. (2023). Statystyki SG. Straż Graniczna. https://www.strazgraniczna.pl/pl/granica/statystyki-sg/2206,Statystyki-SG.html

Konwencja genewska o ochronie osób cywilnych podczas wojny z dnia 12 sierpnia 1949 r.

Lisowska, K. (2022). Jak kształtować tożsamość dzieci i młodzieży w przestrzeni współczesnej szkoły? Między edukacją regionalną, międzykulturową a transkulturowością. Podstawy Edukacji, 15, 103–118. DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.08

Matłacz, A. (2023, 27 lutego). W polskich szkołach i przedszkolach uczy się 187,9 tys. dzieci z Ukrainy.

Prawo.pl. https://www.prawo.pl/oswiata/ukrainskie-dzieci-w-polskich-szkolach,520015.html

von Merveldt, N. (2018). Informational picturebooks. W: B. Kümmerling-Meibauer (red.), The Routledge Companion to picturebooks (s. 231–245). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315722986-24

Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 15(2), 23–36. DOI: https://doi.org/10.15804/em.2021.02.01

Protokół dotyczący statusu uchodźców sporządzony w Nowym Jorku z dnia 31 stycznia 1967 r.

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Editions Spotkania.

Samojlik, T. (2017). Ryjówka przeznaczenia. Kultura Gniewu.

Suchańska, A. (2021). Komiks w perspektywie edukacyjnej, czyli o formalnej budowie komiksu. DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.07

Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(4(62), 93–106.

Tałuć, K. (2017). Komiks polski dla młodego odbiorcy – tendencje, tematy, wydawcy. W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (t. 5, s. 254–286). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Welsch, W. (1998). Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury (B. Susła, J. Wietecki, tłum.). W: R. Kubicki (red.), Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha (s. 195–222). Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Welsch, W. (1999). Transculturality – the puzzling form of cultures today. W: M. Featherstone, S. Lash (red.), Spaces of culture. City, nation, world (s. 194–213). Sage. Wierzbicki, B. (2003). Uchodźcy. Wydawnictwo Temida 2. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218723.n11

Wodzicki, M., Pichola, I., Patorska, J. (red.). (2022). Uchodźcy z Ukrainy w Polsce. Wyzwania i potencjał integracji. Deloitte. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl-Uchodzcy-z-Ukrainy-w-Polsce-Report.pdf

Żołciak, T., Osiecki, G. (2022, 19 maja). 7 procent dzieci i młodzieży w Polsce pochodzi z Ukrainy.

Demograficzny portret uchodźców. Dziennik Gazeta Prawna. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/8420789,ukraincy-w-polsce-demografiadzieci-i-mlodziez.html?fbclid=IwAR10cqDjkcp1CpHstwhYMe-kqwzCSrJkyyAhgu9Bf2DiPajOD_N_SDt2Xc4