Abstrakt
The aim of the article is an attempt to characterize the parenting images specific to Polish users of the Instagram application. The article is an analysis based on a review of scientific pedagogical literature and media studies, as well as on the results obtained from own analysis in the scope of the discussed subject area. The issue of new media (especially social media), their function and importance in human life and the impact on the perception and fulfillment of the role of a parent will be discussed. The concept of sharenting as one of the forms of presenting one’s parenthood in social media will also be introduced. The topic related to the concept of photo-everyday life and social exhibitionism in the virtual space will also be addressed in relation to the activity of parents on Instagram. The author’s typology will also be presented, including typical images of parenting, selected on the basis of the analysis of accounts of well-known public people who are active Instagram users.
Bibliografia
Bakiera, L. (2014). Zaangażowanie w rodzicielstwo na tle współczesnej rodziny. Kultura i Edukacja, 102(2), 146–172. DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2014.02.07
Bierca, M., Wysocka-Świtała, A. (2019). Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci? https://cluepr.pl/sharenting-po-polsku-czyli-ile-dzieci-wpadlo-do-sieci/
Błasiak, A. (2015). Współczesne rodzicielstwo – tendencje zmian i ich uwarunkowania. W: J. Karbowniczek, A. Błasiak, E. Dybowska (red.), Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty(s. 47–68). Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
Błasiak, A. (2018). Sharenting – współczesną formą rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania,17(42), 125–134, artykuł 42.
Błasiak, A. (2019). Narracje rodziców w przestrzeni mediów społecznościowych. Biografistyka Pedagogiczna, 4(1), 373–386, artykuł 1. DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2019.04.02
Brosch, A. (2017). Sharenting – nowy wymiar rodzicielstwa? W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (s. 379–399). Wydawnictwo Naukowe UAM.
Datareportal. (2021, 11 lutego). Digital 2021: Poland. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland
Kamińska, M. (2019). „Madki” kontra trolle. Użytkownicy mediów społecznościowych przeciwko oversharentingowi. Media i Społeczeństwo, (11), 251–269.
Konik, R. (2016). Najnowsze nowe media i stare nowe media. Spór o definicję nowych mediów. Dyskurs: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu, 22, 20–39.
Leksy, K. (2014). Ekshibicjonizm społeczny w przestrzeni wirtualnej – rozważania społeczno-pedagogiczne. Chowanna, 1, 305–317.
Maj, A. (2013). Analiza treści. W: M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych: przewodnik dla studentów (s. 127–147). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Moroz, M. (2010). Źródła efektywności przekazu marketingowego w serwisach społecznościowych. E-mentor, 36(4), 62–67.
Puła, M. (2018). Kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych. Edukacja – Technika – Informatyka, 26(4), 102–106. DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2018.4.13
Rawski, K. (2022). Instagram jako narzędzie kreowania narracji o mieście. W: M. Bolek, M. Dajnowski, K. Rawski (red.), Teksty Internetu – Internet tekstów (s. 161–180). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Stachura, K. (2010). (Nowe)? widownie. Doświadczenia odbiorców mediów w kulturze konwergencji. W: P. Francuz, S. Jędrzejewski (red.), Nowe media i komunikowanie wizualne (s. 85–94). Wydawnictwo KUL.
Stek, N. (2021). Sharenting jako aktywność rodziców w sieci na przykładzie portalu społecznościowego Instagram. W: D. Siemieniecka, M. Szabłowska-Zaremba (red.), Internet jako przestrzeń relacji społecznych – szanse, ograniczenia, perspektywy (s. 101–116). Wydawnictwo KUL.
Uram, P., Reiter, M., Graf, O. (2020). Sharenting – kreowanie i ochrona wizerunku dzieci w social mediach. Pedagogika Społeczna, 19(2(76), 153–164.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Natalia Gałązka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.