O kondycji polskiej edukacji domowej jako społecznego „subimago” (albo o niebezpieczeństwach metaforyzacji)
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Polish home education
metaphor
subimago

Zitationsvorschlag

Budajczak, M. (2012). O kondycji polskiej edukacji domowej jako społecznego „subimago” (albo o niebezpieczeństwach metaforyzacji). Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 2, 53–60. https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.05

Abstract

The paper gives an ironic and short, both empirical and normative analysis of current Polish home education intertwined with a metaanalysis of the role of metaphors in the language of the educational sciences. Entomological metaphor of subimago helps here in revealing the social status quo of the mentioned „home education” in Poland. One can describe socioeducational reality using different forms of expression. Metaphorization is one of them, not always adequate, but indispensable as well as cognitively pleasant.

https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.05
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Budajczak M. 2004. Edukacja domowa. Gdańsk.

Budajczak M. 2010. Edukacja domowa. W Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa.

Dewey J. 1897. „My Pedagogic Creed”, School Journal 54 (January).

Kazantzakis N. 1978. Grek Zorba. Warszawa.

Lakoff G., M. Johnson. 1988. Metafory w naszym życiu. Warszawa.