Media in human life – their role and significance for social development and functioning1
PDF (English)

Schlagworte

educational environment
educational impact
media
media messages
virtual reality

Zitationsvorschlag

Rugała, H. (2021). Media in human life – their role and significance for social development and functioning1. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 19(1), 118–118. https://doi.org/10.14746/kse.2021.19.8

Abstract

The media serve as a tool used for transmitting information, as well as a centre of social life. There is no doubt that over time they also became one of the most dominant areas of activity for children and young people. The paper aims to present the role and importance of the media in the lives of every human being, with particular emphasis on the young generation. The author takes a closer look at the media as an educational environment shaping society’s behaviour and way of thinking. The paper also outlines several examples of the impact and consequences that the use of mass media has on health and social functioning.

https://doi.org/10.14746/kse.2021.19.8
PDF (English)

Literaturhinweise

Huk T. (2011), Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków.

John Paul II (1999), „Środki przekazu cenną pomocą dla tych, którzy szukają Ojca”. Orędzie Papieża Jana Pawła II na 33. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, https://www.paulus.org.pl/234,33-sdssp-jan-pawel-ii-1999, accessed: 28.05.2020.

Jopek A. (2018), Cyberpatologie społeczne wśród dzieci i młodzieży, [in:] J. Grubicka (ed.), Zagrożenia i bezpieczeństwo współczesnego człowieka w cyberprzestrzeni, Słupsk.

Media jako środowisko wychowawcze – rodzaje i specyfika wpływu, http://technikamedialna.blogspot.com/2010/08/2212-media-jako-srodowisko-wychowawcze.html, accessed: 31.05.2020.

Nowicka E. (2012a), Działania profilaktyczne wobec zagrożeń medialnych, [in:] W. Skrzydlewski, S. Dylak (eds.), Media, edukacja, kultura – w stronę edukacji medialnej, Poznań–Rzeszów.

Nowicka E. (2012b), Media w najbliższym środowisku dziecka, [in:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (eds.), Cyberprzestrzeń i edukacja, Toruń.

Omyła-Rudzka Z., Feliksiak M. (study) (2019), Wiarygodność mediów, Komunikat z badań, no. 70, CBOS, Warszawa, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_070_19.PDF, accessed: 31.05.2020.

Rogulska A. (2012), Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Kraków.

Suchodolski B. (1968), Wychowanie dla przyszłości, Warszawa.

Wrona A. (2014), Ciemna strona sieci – zagrożenia internetowe oraz ich konsekwencje dla uczniów, [in:] J. Bednarek, A. Andrzejewska (eds.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego,

Warszawa.