Inkarnacje tożsamości młodzieży w przestrzeni mediów społecznościowych
PDF (Język Polski)

Schlagworte

adolescence
youth identity
autocreation
social media
wirtual reality

Zitationsvorschlag

Górecka, J. (2023). Inkarnacje tożsamości młodzieży w przestrzeni mediów społecznościowych . Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 24(2), 251–268. https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.14

Abstract

Adolescence is a period of transition between the child identity to more complex and coherent structure of oneself. A mature identity is shaped throughout the entire life and refers to the broader context of reality. The contemporary youth research orientations indicate the psychological, social and cultural dimensions as an inextricably interconnected. The article presents a contemporary concepts of youth identity in the reality of social media. The aim is to consider the significance of social media platforms for creating self-identifications and personal images. In the era of digital communication and visual culture, the role of autocreation has become an explicit component of manifesting ones identity. In the postmodern concepts of identities the social construction and subjective creation has been indicated as well as emerging ideology of consumerism. Although, the contemporary youth studies put the focus on digital media and new technologies, there is a growing need of deeper insights of the dynamic changes of personality and teenage identities in relation to social media sites.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.14
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Bokszański, Z. (1989). Tożsamość – interakcja – grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Cybal-Michalska, A. (2014). Tożsamość w ponowoczesności: przyczynek do refleksji na temat społecznej konstrukcji obrazu ciała. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska (red.), Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym (s. 51–62). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Difin.

Eichhorn, K. (2019). The end of forgetting. Growing up with social media. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674239333

Goffman, E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego (H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, tłum.).Wydawnictwo Aletheia.

Iwanowska, M. (2016). Zrozumieć media (społecznościowe). Perspektywa psychologiczna. W: M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska (red.), Media, biznes, kultura (t. 3: Rzeczywistość medialna: formy, problemy, aspiracje, s. 169–186). Novae Res-TrueSign. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2015.62.545

Jarczyńska, J. (2021). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Znaczenie i funkcje mediów cyfrowych w procesie kreowania tożsamości dorastających osób. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego (J. Hołówka, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2009). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tolentino, J. (2019). Trick mirror: reflections on self-delusion. Penguin Random House.