Abstract
The article indicates that building an active social welfare center is a challenge in the face of the crises of the modern world. Therefore, building learners and conceptual social welfare centers is crucial for solving complex social problems of the modern world. In view of the panorama of burning crises outlined in the article, the need for subjective care for residents, especially those using the support of a social welfare center, was pointed out. It was emphasized that every citizen, regardless of their living condition, must be treated with appreciation. His participation and contribution to the reconstruction of our local and global world are important. Therefore, designing an open social welfare center that is dynamic to the challenges of the modern world requires a conceptual system defining the given architecture. It is determined by the interrelated components of organizational processes – ideological, programming, communication. Within the considered architecture, the network of relations binding the physical environment of the social welfare center is significant with human actions and experiences. This “between” as a combination of “in” and “among” expresses the spatial and temporal location of the actions taken. This perceived inter-space shapes shared experiences of caring for others. Then, within the imagination of the dialogue and the element of thinking, it is possible to design activities for the renewal of the modern world in a multidisciplinary and cross-sectoral way and to co-create optimal solutions to rebuild the life condition of people. This is reflected in tender actions embedded locally but intertwined globally. Building tender actions can be treated in the category of resistance, an active response to the life of residents in conditions of a specific order and formatted institutional practices. As a result, the recognized need to build and renew the world becomes a vitally important orientation for action. The aim of the article is a theoretical reflection on the architecture of a social welfare center in the perspective of crises of the contemporary world.
Literaturhinweise
Arendt, H. (2010). Kondycja ludzka (A. Łagodzka, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.
Bauman, Z. (2012). Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji (J. Hunia, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bauman, Z. (2016). Obcy u naszych drzwi (W. Mincer, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bauman, Z., Bauman, I., Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2017). Zarządzanie w płynnej nowoczesności (A. Rasmus-Zgorzelska, tłum.). Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bocheński, J. (2018, 10–12 listopada). Była sobie demokracja. Magazyn. Wyborcza na Drugą Setkę, 26–27.
Bogunia-Borowska, M. (red.). (2021). Kultura (nie)odpowiedzialności. Społeczne konteksty zaniechanej cnoty. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Boryczko, M. (2018). Governmentality w systemie pomocy społecznej. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 19(3), 189–203.
Brach-Czaina, J. (2018). Szczeliny istnienia. Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
Brenk, M., Chaczko, K., Pląsek, R. (2018). Organizacja pomocy społecznej w Polsce 1918–2018. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Czyżewski, K. (2019). W stronę Xenopolis. Międzynarodowe Centrum Kultury.
Delsol, Ch. (2020). Czas wyrzeczenia (G. Majcher, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dunajska, A., Boryczko, M., Grodzicka, A., Krause, M. (2016). Bezpieczeństwo pracy pracownika socjalnego. Niech ktoś nas wysłucha. Wydawnictwo Difin.
Granosik, M. (2016). Od profesjonalnej nadziei do procedur: dyskursywna instytucjonalizacja polskiej pracy socjalnej. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 35(4), 43–58.
Hamilton, C. (2017). Defiant Earth. The fate Of humans in the Anthropocene. Polity Press.
Heidegger, M. (2011). Budować, mieszkać, myśleć (K. Michalski, tłum.). W: K. Michalski, Zrozumieć przemijanie (s. 191–210). Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego.
Heidegger, M. (2017). Co zwie się myśleniem? (J. Mizera, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.
Honneth, A. (2012). Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych (J. Duraj, tłum.). Zakład Wydawniczy Nomos.
Ingold, T. (2018). Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design (E. Klekot, D. Wąsik, tłum.). Fundacja Instytut Architektury.
Kardaś, A. (2021). Zmiana klimatu − zmiany dla polskich miast. W: L. Lorenc-Barańska (red.), Miasto wobec wyzwań (s. 45–57). UrbanLab Gdynia, Laboratorium Innowacji Społecznych.
Kosińska, M. (2021). Kulturowa edukacja włączająca. Kultura Współczesna, 3(115), 90–108.
Krastew, I. (2020). Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę (M. Sutowski, tłum.). Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Lenart-Gansiniec, R. (2020). Organizacyjne uczenie się w organizacjach publicznych. Perspektywa crowdsourcingu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lorey, I. (2016). Poza-czasowa teraźniejszość w Europie. W: P. Gielen (red.), Koniec kultury – koniec Europy. O fundamentach polityki (D. Żukowski, tłum., s. 207–220). Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Mbembe, A. (2018). Polityka wrogości. Nekropolityka (U. Kropiwiec, K. Bojarska, tłum.). Wydawnictwo Karakter. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2017.17.658
Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat (Ł. Zaremba, tłum.). Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Nancy, J.L. (2021). Arcyludzki wirus (A. Dwulit, tłum.). Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.
NIK. (2015a). Działania ośrodków pomocy społecznej w zakresie rozpoznawania i monitorowania sytuacji społecznej. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,9486,vp,11726.pdf
NIK. (2015b). Pomoc społeczna dla uchodźców. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,10216,vp,12539.pdf
NIK. (2019a). Pomoc społeczna świadczona osobom opuszczającym zakłady karne. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,21532,vp,24180.pdf
NIK. (2019b). Organizacja i warunki pracy pracowników socjalnych w gminach. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,21565,vp,24214.pdf
NIK. (2020). Pomoc świadczona przez gminy osobom żyjącym w ubóstwie. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,22288,vp,24961.pdf
Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Szkoła jako przestrzeń uznania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pallasmaa, J. (2022). Oczy skóry. Architektura i zmysły (M. Choptiany, tłum.). Instytut Architektury.
Pietrzyk, S. (2020). Zarządzanie wiedzą w organizacjach w dobie senioralizacji społeczeństwa. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Rancière, J. (2008). Na brzegach politycznego (I. Bojadżijewa, J. Sowa, tłum.). Wydawnictwo Ha!art.
Rewers, E. (2005). Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Universitas.
Rosanvallon, P. (2016). Parlament niewidocznych (M. Mroziński, tłum.). Wydawnictwo UMCS.
Rudnicki, P. (2016). Pedagogie małych działań. Krytyczne studium alternatyw edukacyjnych. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Rutkowiak, J. (2012a). Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela. Ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego. W: E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 203–227). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rutkowiak, J. (2012b). Moja wędrówka po naukach pomocnych pedagogice. Dynamika praktyki myślenia w tworzeniu obszarów międzydyscyplinarnych. W: M. Dudzikowa, A. Chmielewski, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką (s. 199–220). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sławek, T. (2018). Nie bez reszty. O potrzebie niekompletności. Instytut Mikołowski.
Szerszeń, T. (2021). Wszystkie wojny świata. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Wydawnictwo Literackie.
Tschumi, B. (1994). Event-Cities. Praxis. The MIT Press.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U. 2023 poz. 40 z późn. zm. (1990) (Polska).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz.U. 2023 poz. 901 z późn. zm. (2004) (Polska).
Wielgosz, P. (2021). Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić. Wydawnictwo Karakter.
Zamojski, P. (2020). Utrzymywanie się w żywiole myślenia jako zadanie pedagogiki. Filozoficzne Problemy Edukacji, 3, 61–74. DOI: https://doi.org/10.4467/25450948FPE.20.004.12942
Zawadzki, A. (2003). Noica, Vattimo: „myśl słaba” i jej konsekwencje. Teksty Drugie, 6, 167–178.
Žižek, S. (2020). Pandemia! COVID-19 trzęsie światem (J. Maksymowicz-Hamann, tłum.). Wydawnictwo Relacja.
Lizenz
Copyright (c) 2023 Jarosław Rutkowski
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.