Abstract
The concept of identity refers to the relatively permanent identification of an individual, and in the context of mental well-being, this self-definition may undergo significant changes. During the COVID-19 pandemic, remote learning was ordered and social contacts were limited, which caused emotional distress, symptoms of anxiety and depression, and a sense of loneliness and depression among young people. These phenomena have been reported independently in different parts of the world, although the research conducted during the COVID-19 pandemic differs in its assumptions and methodology. The aim of the paper is a comparative analysis of selected research on the mental health of young people during the pandemic. The assumption of this analysis is that young people experienced a breakdown in their mental well-being during an important period of building their identity. Membership in peer groups is most fully manifested in participation in real events, and during the pandemic, managed isolation was a threat to the construction of individual and social identity. The study proves that during the period that the rates of depression increased among teenagers, especially among young women. This corresponds to higher use of social media than ever before.
References
Baran, M., Hamer, K. (2021). Młodzi dorośli podczas pandemii COVID-19. W: K. Skarżyńska (red.), Młodzi dorośli: identyfikacje, postawy, aktywizm i problemy życiowe (s. 99–124). Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha. https://www.ipwc.pw.edu.pl/pliki/IPWC-LXXVII.pdf#page=101
Baumeister, R.F., Leary, M.R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497–529. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.117.3.497
Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (s. 75–111). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bizumic, B., Reynolds, K.J., Turner, J.C., Bromhead, D., Subasic, E. (2009). The role of the group in individual functioning: School identification and the psychological well-being of staff and students. Applied Psychology: An International Review, 58(1), 171–192. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00387.x
Bokszański, Z. (1989). Tożsamość – interakcja – grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
CBOS. (2021). Koronawirus – obawy, stosunek do szczepień, ocena polityki rządu (M. Omyła-Rudzka, B. Roguska, oprac.). Komunikat z badań, (159). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_159_21.PDF
Choińska, A.K. (2021). Zastosowanie koncepcji kapitału Pierre’a Bourdieu do klasyfikacji czynników społecznych wpływających na zdrowie psychiczne młodzieży szkolnej. Miscellanea: Anthropologica et Sociologica, 22(2)–22(3), 45–63.
Cruwys, T., Haslam, S.A., Dingle, G.A., Haslam, C., Jetten, J. (2014). Depression and social identity: An integrative review. Personality and Social Psychology Review, 18(3), 215–238. DOI: https://doi.org/10.1177/1088868314523839
Datta, N., Van Wye, E., Citron, K., Matheson, B., Lock, J.D. (2023). The COVID-19 pandemic and youth with anorexia nervosa: A retrospective comparative cohort design. International Journal of Eating Disorders, 56(1), 263–268. DOI: https://doi.org/10.1002/eat.23817
Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542–575. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.95.3.542
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. Norton.
GUS. (2023). Mały Rocznik Statystyczny Polski. Główny Urząd Statystyczny.
de Jong-Gierveld, J., van Tilburg, T.G., Dykstra, P.A. (2018). New ways of theorizing and conducting research in the field of loneliness and social isolation. W: A.L. Vangelisti D. Perlman (red.), The Cambridge handbook of personal relationships (s. 391–404). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316417867.031
Hamer, K., Baran, M. Marchlewska, M., Kaniasty, K. (2021, 9 marca). Rok w pandemii – jej wpływ na zachowania, postawy i dobrostan Polaków. Centrum Prasowe i Komunikacji z otoczeniem Uniwersytetu SWPS. https://swps.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/23160-rok-w-pandemii-jej-wplyw-na-zachowania-postawy-i-dobrostan-polakow
Haslam, S.A., Jetten, J., Postmes, T., Haslam, C. (2009). Social identity, health and well‐being: An emerging agenda for applied psychology. Applied Psychology, 58(1), 1–23. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00379.x
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ionio, C., Ciuffo, G., Villa, F., Landoni, M., Sacchi, M., Rizzi, D. (2024) Adolescents in the Covid net: What impact on their mental health? Journal of Child & Adolescent Trauma, 17, 115–121. DOI: https://doi.org/10.1007/s40653-022-00497-8
Iyer, A., Jetten, J., Tsivrikos, D., Postmes, T., Haslam, S.A. (2009). The more (and the more compatible) the merrier: Multiple group memberships and identity compatibility as predictors of adjustment after life transitions. The British Journal of Social Psychology, 48(4), 707–733. DOI: https://doi.org/10.1348/014466608X397628
James, W. (1890). The Principles of Psychology. Henry Holt and Company. https://rauterberg.employee.id.tue.nl/lecturenotes/DDM110%20CAS/James-1890%20Principles_of_Psychology_vol_I.pdf DOI: https://doi.org/10.1037/10538-000
Jarczyńska, J. (2021). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Znaczenie i funkcje mediów cyfrowych w procesie kreowania tożsamości dorastających osób [publikacja internetowa]. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/7970/To%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87%20m%C5%82odzie%C5%BCy%20w%20%C5%9Bwiecie%20medi%C3%B3w%20cyfrowych.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jetten, J., Branscombe, N.R., Haslam, S.A., Haslam, C., Cruwys, T., Jones, J.M., Cui L., Dingle, G., Liu, J., Murphy, S., Thai, A., Walter, Z., Zhang, A. (2015). Correction: Having a lot of a good thing: Multiple important group memberships as a source of self-esteem. PLOS ONE, 10(6), e0131035. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0131035
Jetten, J., Haslam, C., Haslam, S.A. (red.). (2012). The social cure: Identity, health and well-being. Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203813195
Karaś, D. (2019). Pojęcia i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica: Theoria et Praxis, 19(2), 5–23. DOI: https://doi.org/10.21697/sp.2019.19.2.01
Klingemann, J.I., Sierosławski, J. (2018). Social media use among the youth. Results of the ESPAD study in Poland with reference to other European countries. Alcoholism & Drug Addiction/Alkoholizm i Narkomania, 31(2), 87–106. DOI: https://doi.org/10.5114/ain.2018.79942
Kobos, E., Knoff, B., Dziedzic, B., Maciąg, R., Idzik, A. (2022). Loneliness and mental well-being in the Polish population during the COVID-19 pandemic: A cross sectional study. BMJ Open, 12, 1–12. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-056368
Li, H.Y., Cao, H., Leung, D.Y.P., Mak, Y.W. (2020). The psychological impact of a COVID-19 outbreak on college students in China: Alongitudinal study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 3933. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17113933
Maciąg, R. (2022). Wpływ izolacji społecznej w czasie pandemii COVID-19 na życie codzienne i stan zdrowia psychicznego. W: R. Maciąg, E. Kobos, M. Pietrzak (red.), Zdrowie w obliczu zmian społecznych i środowiskowych (s. 48–67). Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Matthews, A., Kramer, R.A., Peterson, C.M., Mitan, L. (2021). Higher admission and rapid readmission rates among medically hospitalized youth with anorexia nervosa/atypical anorexia nervosa during COVID-19. Eating Behaviors, 43, 101573. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2021.101573
McQuaid, R.J., Cox, S.M.L., Ogunlana, A., Jaworska, N. (2021).The burden of loneliness: Implications of the social determinants of health during COVID-19. Psychiatry Research, 296, 113648. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165178120333096?via%3Dihub DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113648
Mead, G.H. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo (Z. Wolińska, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Melchior, M. (1990). Społeczna tożsamość jednostki. Uniwersytet Warszawski – Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
Miller, K., Wakefield, J.R.H., Sani, F. (2015). Identification with social groups is associated with mental health in adolescents: Evidence from a Scottish community sample. Psychiatry Research, 228(3), 340–346. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2015.05.088
Monaghan, L.F. (2020). Coronavirus (COVID-19), pandemic psychology and the fractured society: A sociological case for critique, foresight and action. Sociology of Health & Illness, 42(8), 1982–1995. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9566.13202 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9566.13202
Niśkiewicz, Z. (2016). Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. Studia Krytyczne, (3), 139–151. https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sk/article/view/1424/1085 DOI: https://doi.org/10.25167/sk.1424
Pilarska, A., Suchańska, A. (2011).Tożsamość a depresja. Czasopismo Psychologiczne/Psychological Journal, 17(2), 267–276. http://www.czasopismopsychologiczne.pl/artykul/tosamo-a-depresja,325
Postmes, T., Wichmann, L.J., van Valkengoed, A.M., van der Hoef, H. (2019).Social identification and depression: A meta-analysis. European Journal of Social Psychology, 49(1), 110–126. DOI: https://doi.org/10.1002/ejsp.2508
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 92–115.
Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.57.6.1069
Shanahan, L., Steinhoff, A., Bechtiger, L., Murray, A.L., Nivette, A., Hepp, U., Ribeaud, D., Eisner, M. (2022). Emotional distress in young adults during the COVID-19 pandemic: Evidence of risk and resilence from a longitudinal cohort study. Psychological Medicine, 52(5), 824–833. DOI: https://doi.org/10.1017/S003329172000241X
Sharma, S., Sharma, M. (2010). Self, social identity and psychological well-being. Psychological Studies, 55(2), 118–136. DOI: https://doi.org/10.1007/s12646-010-0011-8
Sherman, L.E., Michikyan, M., Greenfield, P.M. (2013). The effects of text, audio, video and in-person communication on bonding between friends. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(2), artykuł 3. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2013-2-3
Sikorska, I.M., Lipp, N., Wróbel, P., Wyra, M. (2021).Adolescent mental health and activities in the period of social isolation caused by the COVID-19 pandemic. Advances in Psychiatry and Neurology/Postępy Psychiatrii i Neurologii, 30(2), 79–95. DOI: https://doi.org/10.5114/ppn.2021.108472
Strauss, A.L. (2013). Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości (A. Hałas, tłum.), Zakład Wydawniczy Nomos.
Szmatka, J. (2007). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tajfel, M., Turner, J.C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. W: S. Worchel, W. G. Austin (red.), Psychology of inter-group relations (s. 7–24). Nelson-Hall.
Taquet, M., Geddes, J.R., Luciano, S., Harrison, P.J. (2022). Incidence and outcomes of eating disorders during the COVID-19 pandemic. The British Journal of Psychiatry, 220(5), 262–264. DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.2021.105
Vindegaard, N., Benros, M.E. (2020). COVID-19 pandemic and mental health consequences: Systematic review of the current evidence. Brain, Behavior, and Immunity, 89, 531–542. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.05.048
Wickens, C.M., McDonald, A.J., Elton-Marshall, T., Wells, S., Nigatu, Y.T., Jankowicz, D., Hamilton, H.A. (2021). Loneliness in the COVID-19 pandemic: Associations with the age, gender and their interaction. Journal of Psychiatric Research, 136, 103–108. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2021.01.047
Wojtyniak, B., Goryński, P. (red.). (2022). Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy. https://www.pzh.gov.pl/raport-sytuacja-zdrowotna-ludnosci-polski-i-jej-uwarunkowania/
World Health Organization. (2021). Mental health. WHO. https://www.who.int/health-topics/mental-health#tab=tab_1
Zheng, J., Morstead, T., Sin, N., Klaiber, P., Umberson, D., Kamble, S., DeLongis, A. (2021). Psychological distress in North America during COVID-19: The role of pandemic-related stressors. Social Science & Medicine, 270, 113687. DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.113687
License
Copyright (c) 2024 Rafał Maciąg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
