The world is within us. Images of oneself and the inner world in the reflections of beginning teachers
PDF (Język Polski)

Keywords

teacher
preschool and early school education female teacher
self-awareness
vision of the future

How to Cite

Barabasz, G. (2023). The world is within us. Images of oneself and the inner world in the reflections of beginning teachers. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 24(2), 129–146. https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.8

Abstract

The inspiration to create this text, and previously to conduct research among novice teachers (students of preschool and early school pedagogy) about their self-image and personal, inner world, are the words of my supervisor and educator, Professor Stanisław Dylak.
The professor began his lectures on pedeutology for pedagogy students with the statement: “The world is within us.” For many, these words became an impulse to reflect on themselves, and for those more committed, also to reflect on their own identity as a teacher. They became a pretext for conversations with oneself, an answer to the question Who am I? What am I like? What kind of teacher do I want to be? These questions become even more important when we realize, referring to our own biographical experiences, that “The Teacher comes close to eternity. He can never tell where his influence ends” (Henry Brooks Adams). This text is an attempt to get to know the inner world of female pedagogy students who are planning to start working as teachers in the coming months or have just started it. The author designed and conducted qualitative research on a group of 12 beginning teachers – students of preschool and early school pedagogy, and in the presented text she presented the images of themselves and “their” world outlined by them. An interpretive approach was used to analyze the obtained data, which allowed for the presentation of a collective picture of the internal world of teachers at the beginning.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.8
PDF (Język Polski)

References

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (W. Betkiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barabasz, G. (2016). Nauczanie i uczenie się w sieci. Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność (T. Kunz, tłum.). Wydawnictwo Literackie.

Buchner, A., Fereniec-Błońska, K., Wierzbicka, M. (2021). Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021. Fundacja Orange.

Dawid, J.W. (1959). O duszy nauczycielstwa. W: W. Okoń (red.), Osobowość nauczyciela (s. 33–57). Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2000). Metody badań jakościowych (t. 1, K. Podemski, tłum). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dróżka, W., Madalińska-Michalak, J.M. (2016). Droga do zawodu nauczyciela i motywy jej wyboru – w świetle autobiograficznych wypowiedzi studentów studiów pedagogicznych. Forum Oświatowe, 28(1(55),161–179.

Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Wydawnictwo Difin.

Gaweł-Luty, E. (2021). Nauczyciel wobec współczesnej rzeczywistości społecznej. W: A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej (s. 23–37). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. DOI: https://doi.org/10.15290/nwwre.2021.02

Gawlik, I. (2021). Oczekiwania nauczycieli i rodziców wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Parezja, 16(2), 69–78. DOI: https://doi.org/10.15290/parezja.2021.16.06

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harari, Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek (M. Romanek, tłum.). Wydawnictwo Literackie.

Jurewicz, M. (2015). Nauczyciel wczesnej edukacji w perspektywie uczniów – komunikat z badań. W: J.M. Łukasik, B. Stańkowski (red.), Wyzwania szkolnej codzienności (s. 45–66). Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Konarzewski, K. (red.). (1998). Sztuka nauczania. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich (t. 2: Szkoła). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konopnicka, I. (2014). Portret nauczyciela wczesnej edukacji kredką malowany. W: M. Magda Adamowicz, I. Kopaczyńskiej (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych (t. 1, s. 215–277). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kretschmann, R. (2003). Stres w zawodzie nauczyciela (J. Mink, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kreutz, M. (1959). Osobowość nauczyciela-wychowawcy. W: W. Okoń (red.), Osobowość nauczyciela (s. 113–169). Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego (S. Zabielski, tłum.). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwiatkowski, S.M. (2008). Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii. W: B. Muchacka, M. Szymański (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym (s. 27–30). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mazurkiewicz, G. (red.). (2014). Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Murawska, B. (2014). Edukacja wczesnoszkolna (t. 3). Instytut Badań Edukacyjnych.

Olechnicki, K., Załęcki, P. (1997). Słownik socjologiczny. Wydawnictwo Graffiti BC.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Raport Banku Światowego. (2018). https://www.worldbank.org/en/publication/wdrd2018

Smak, M., Walczak, D. (2015). Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli. Instytut Badań Edukacyjnych.

Sokolińska, J. (2023). Nauczyciele. Wielki zawód. Wydawnictwo RM.

Sosnowska-Bielicz, E. (2019). Wzorzec osobowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – perspektywa nauczyciela. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(3), 173–187. DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.173-187

Sosnowska-Bielicz, E. (2020). „Marzyłam, aby zostać nauczycielką”. O motywach wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – doniesienie z badań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 75–88.

Szempruch, J. (2011). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szuman, S. (1959). Talent pedagogiczny. W: W. Okoń (red.), Osobowość nauczyciela (s. 73–113). Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Urbaniak-Zając, D. (2023). Normatywna i rekonstrukcyjna perspektywa ujmowania metodologii badań w pedagogice. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 23(1), 27–39. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2023.23.1.3

Według danych MEN aż 84,2 proc. nauczycieli w Polsce stanowią kobiety. (2024, 8 marca). https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/wedlug-danych-men-az-842-proc-nauczycieli-w-polsce-stanowia-kobiety

Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych (J. Gilewicz, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zajadacz, A. (2014). Pokolenia X, Y, Z a fenomen turystyki. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Międzypokoleniowe aspekty turystyki (s. 55–68). Wydawnictwo PTTK „Kraj”.

Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje (t. 5, A. Gruszka, D. Karwowska, A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.