Epistemic injustice and the ability to trace the trajectory of suffering in an autobiographical interview. Ethical reflection on method
PDF (Język Polski)

Keywords

epistemic injustice
autobiographical narrative interview
research ethics

How to Cite

Neumann-Karpińska, A. (2023). Epistemic injustice and the ability to trace the trajectory of suffering in an autobiographical interview. Ethical reflection on method. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 24(2), 321–335. https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.18

Abstract

In the technique of Fritz Schütze’s autobiographical interview, it is assumed that the informant faithfully recalls his experiences and tells about them as s/he experienced them. The analysis of the content and formal features of the utterance makes it possible to distinguish process structures later in the story, including the trajectory of suffering. The presented article aims to philosophically consider the ethical consequences of studying people experiencing epistemic injustice using the autobiographical narrative interview technique. Recognizing that individuals and groups subjected to treatment bearing its hallmarks do not have the appropriate means to express their experiences, and their perspective is not understood and considered in society, the author guesses that this impacts the process of reconstructing experiences during interviews. In other words, this article aims to reflect on the importance of the impact of epistemic injustice on the data obtained in interviews and to try to identify ways to minimize its impact on the research process and the conclusions formulated within it.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.18
PDF (Język Polski)

References

Anderson, E. (2012). Epistemic justice as a virtue of social institutions. Social Epistemology, 26(2), 163–173. DOI: https://doi.org/10.1080/02691728.2011.652211

Bednarz-Łuczewska, P., Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (t. 2, s. 91–109). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourgault, S. (2020). Epistemic injustice, face-to-face encounters and caring institutions. International Journal of Care and Caring, 4(1), 91–107. DOI: https://doi.org/10.1332/239788219X15682725266696

Christians, C.G. (2009). Etyka i polityka w badaniach jakościowych (P. Pluciński, tłum.). W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 207–244). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Coady, D. (2017). Epistemic injustice as distributive injustice. W: I.J. Kidd, J. Medina, G. Pohlhaus, Jr. (red.), The Routledge handbook of epistemic injustice (s. 61–68). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315212043-6

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych (K. Podemski, tłum.). W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 19–75). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego (P. Tomanek, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fricker, M. (2007). Epistemic injustice. Power and the ethics of knowing. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001

Giorgi, A. (red.). (2003). Fenomenologia i badania psychologiczne (S. Zabielski, tłum.). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Kaźmierska, K. (1997). Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne. W: M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa (s. 35–44). Uniwersytet Łódzki.

Kaźmierska, K., Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad naracyjny. Metoda – Technika – Analiza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-868-2

Kidd, I.J., Carel, H. (2019). Pathocentric epistemic injustice and conceptions of health. W: B.R. Sherman, S. Goguen (red.), Overcoming epistemic injustice. Social and psychological perspectives (s. 153–168). Rowman & Littlefield.

Krawczyk-Bocian, A. (2023). Biograficzne istnienie w opowieści. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Motyl, K. (2013). Wartość empatii w prowadzeniu wywiadu na tle neokolonialności badań jakościowych w pedagogice. Podstawy Edukacji, 6, 257–268.

Rokuszewska-Pawełek, A. (2006). Wywiad narracyjny jako źródło informacji. Media – Kultura – Społeczeństwo, 1, 17–28.

Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. Studia Socjologiczne, 1(144), 11–56.

Sherman, B.R., Goguen, S. (red.). (2019). Overcoming epistemic injustice. Social and psychological perspectives. Rowman & Littlefield.

Trapp, G. (2019). Hermeneutical injustice and narrative strategies for meaning-making. University of Oslo.

Waniek, K. (2019). Lekceważone potencjały i narosłe nieporozumienia. Kilka uwag o metodzie autobiograficznego wywiadu narracyjnego Fritza Schützego. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2), 132–163. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.08