Abstract
Takemitsu Toru is one of the most prominent and recognizable Japanese contemporary composers. The composer is famous for his skill of combining the elements of traditional Japanese music with Western style composition. The article presents his career, inspirations, Japanese aesthetics such as ma and sawari. His perception of music and his relation to Japanese music and traditional instruments in comparison to the Western music traditions is also described.
References
Burt Peter. The Music of Tōru Takemitsu. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Dunlap Matthew. A performer’s guide to Tōru Takemitsu’s In the woods. Tallahassee: Florida State Univerity, 2008.
Fujii Koichi. „Chronology of early electroacoustic music in Japan: What types of source materials are available?”. Organised Sound, vol. 9, no. 1 (Kwiecień, 2004).
Gianmario Borio. „Music Facing Up to Silence”. Writings on Tōru Takemitsu. Red. Galliano Luciana. Pawia: Pavia University Press, 2010.
Holderer Michael J. Japanese Western Classical Music from the Meiji to the Modern Era. Austin: The University of Texas, 2009.
Holmes Thomas. Electronic and Experimental Music (3rd edition). Nowy Jork: Taylor & Francis, 2008.
Hughes Allen. „Concert: Takemitsu, Tashi and Ozawa”. New York Times (1997).
James Joyce, Finneganów tren. Tłum. Krzysztof Bartnicki. Kraków: Wydawnictwo i Księgarnia Korporacja Ha!art, 2012.
Kusahara Machiko. „Orgins of Japanese media art- artist embracing technology from 1950’s to early 1970’s”. Odczyt z <http://isea2011.sabanciuniv.edu/paper/origins-japanese-media-art-%E2%80%93-artists-embracing-technology-1950s-early-1970s>
Music from the Movies: Tōru Takemitsu. Reż. Charlotte Zwerin. Sony Classical Essential Classics, 1994.
Robinson Elizabeth. Voice, Itinerant, and Air: A Performance and Analytical Guide to the Solo Flute Works of Toru Takemitsu. Municie: Ball State Univeristy, 2011.
Sakamoto Mikiko. Takemitsu and the Influence of ‘Cage Shock’: Transforming the Japanese Ideology into Music. Lincoln: University of Nebraska, 2001.
Sakata Lorraine. „The comperative analysis od sawari on the shamisen”. Ethnomusicology, vol. 10 no. 2 (Maj 1966).
Schaeffer Pierre. À la recherche d’une musique concrète. Paryż: Seuil, 1952.
Takemitsu Tōru. Ki no kagami, Sōgen no kagami (Lustro drzewa lustro trawy). Tōkyō: Shinchōsha, 1975.
Takemitsu Tōru. Tōi Yobigoe no Kanata e (Za Dalekimi Zawołaniami). Tōkyō: Shinchōsha, 1996.
Takemitsu Tōru. Confronting Silence: Selected Wraitings. Tłum. KakudoY., Glasgow G. Berkley: Fallen Leaf Press, 1995.
Takemitsu Tōru. „Contemporary Music in Japan”. Perspectives of New Music, vol. 27 no. 2 (1989).
Takemitsu Tōru. „Mirrors”. Perspetives of New Music vol. 30 no.1 (1992). Tłum. Adachi S., Reynoldss R.
Takemitsu Tōru, Ogawa Seiji. Ongaku (Muzyka). Tōkyō: Shinchōsha, 1981.
Takemitsu Tōru. Ongaku o Yobimasu Mono (Przywołując muzykę). Tōkyō: Shinchōsha, 1985.
Takemitsu Tōru, Cronin Tania, Tann Hilary. „Afterword”. Perspectives of New Music, vol. 27 no. 2 (Summer 1989).
Tezuka Miwako. „Experimentation and Tradition: The Avant-Garde Play Pierrot Lunaire by Jikken Kōbō and Takechi Tetsuji”, Art Journal, vol. 70 No. 3 (2011).
Tōru Takemitsu. „Toru Takemitsu: My music is like a garden, and I am the gardener” [Takemitsu Toru: Moja muzyka jest ogrodem a ja jestem ogrodnikiem]. Wywiad przeprowadzony przez Karsten Witt. Wiedeń, 4.11.1993, Soundtrack! Magazine, 1996.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license