Abstract
This article focuses on the descriptions of music in Kojiki (Record of Ancient Matters, 712) − the oldest existing chronicle of Japan. The author discusses respectively: the circumstances of the creation of Kojiki (activity of Hieda no Are, the compiler from Gagakuryō Japanese Court Music Bureau), the characteristics of early Japanese performing art traditions (kagura ritual dance, chinkon ceremony of recalling the soul), the analysis of ancient folk songs kayō and the symbolism of the oldest musical instruments. The analysis of the selected musical descriptions was carried out in regard to the socio-cultural context as well as the linguistic aspects. Based on the evidence material presented in this article, the author characterized the musical life of ancient Japan. Special attention was also paid to the role of music in shaping the literary work.
References
Ebersole Gary L. Ritual Poetry and the Politics of Death in Early Japan. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1989.
Kanert Maciej. Starożytna Japonia. Miejsca, ludzie, historia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006
Kordzińska-Nawrocka Iwona. Japońska miłość dworska. Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2005.
Kotański Wiesław. Kojiki, czyli księga dawnych wydarzeń. T. 1-3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986.
Kotański Wiesław. W kręgu shintoizmu. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Dialog”, 1995.
Kotański Wiesław. Dziesięć tysięcy liści – Antologia literatury japońskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2012.
Kuniyasu Yō. “Nihon no kodai ni okeru ongaku to asobi”. Yokohama Kokuritsu Daigaku Kyōiku Kiyō 27 (1987).
Kurano Kenji. Kojiki. Tōkyō: Iwanami Bunko, 1963.
Melanowicz Mikołaj. Literatura japońska, t. 1: Od VI do połowy XIX wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1994.
Melanowicz Mikołaj. Formy w literaturze japońskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Ogi Mitsuo. Kodai ongaku no sekai (Świat muzyki starożytnej). Tōkyō: Kōshishoin, 2005.
Ohnuki-Tierney Emiko. The monkey as mirror: Symbolic transformation in Japanese history and ritual. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1987.
Philippi Donald L. Kojiki Translated with an Introduction and Notes. Tokyo: Princeton University Press, 1969.
Wesołowska Marta. Gagaku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, 2012.
Yūichi Asano. Kodai Chūgoku no uchūron (Wizja wszechświata w starożytnych Chinach). Tōkyō: Iwanami Shoten, 2006.
„Japan Press Network“. Kyodo News. Web. (11.11.2015) <http://www.47news.jp/photo/archives/cultureANDentertainment/201105/photo_2011053101000636.html>
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license