Abstract
The article offers a comparative analysis of the topos of banquet in the novel by the Ukrainian writer Kvitka-Osnovyanenko Pan Chalawski (1839) and the Irish writer Maria Edgeworth Castle Reckrent (1800). Both novels present the social system and the degree of the nobility’s awareness in the 19th century whose lifestyle based on parties, fun and other carnivalesque rituals, is fading away. The works present a confrontation of good old times with the contemporary, decadent and de-void of former grandeur form of degraded ritual. The degraded ritual still illustrates the former social structure and inter-class relations though in a mocking and critical way. The topos of the banquet and fun unveils the difficult Ukrainian and Irish socio-political reality.
References
Babych N. D. „Sredstva voploshcheniya avtorskoho zamysla v romane H. Kvitki-Osnovyanenko «Pan Khalyavskiy»”.Voprosy russkoy literatury. Lvov, 2 (54) (1989).
Bakhtin Mikhail M. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa (1965). W: Sobranie sochineniy. Moskva 1997-2012. Vol. 4 (2). Moskva, 2010.
Bayburin A. K. Ritual v tradytsionnoy kulture. Strukturno-semantycheskiy analiz vostochnoslavyanskykh obryadov. Sankt-Peterburg, 1993.
Canetti Elias. Masa i vlada. Per. O. Lohvynenko. Kyiv, 2001.
Chyk Denis. „«Svit navpaky»: poetyka karnavalizovanoyi romanistyky H. Kvitky-Osnovyanenka”. Literatura. Folklor. Problemy poetyky. Red. H. F. Semenyuk. Kyiv, 33 (2009). Vol. 2. Edgeworth, M. Castle Rackrent. Indianapolis-Cambridge, 2007.
Freud Zygmunt. „Totem i tabu (Nekotorye sootvetstviya v dushevnoy zhyzny dikarey i nevrotikov) (1912-1913)”. Per. M. V. Vulf, N. A. Kamayev. W: Freyd, Zygmunt. Sobranie sochyneniy [V 10 t.]. Red. Ye. S. Kalmykova, M. B. Ahracheva. Moskva, 2003-2008. Vol. 9: Voprosy obshchestva. Proiskhozhdenye relihiy, 2008.
Freydenberh O. M. Poеtyka syuzheta i zhanra. Moskva, 1997.
Grot Ya. Spornye voprosy russkoho pravopisaniya ot Petra Velikoho donyne. Filolohicheskoe razyskaniye Ya. Hrota. Sankt-Peterburg, 1873.
Ivanov Vyacheslav. Dionis i pradionisiystvo. Sankt-Peterburg, 1994.
Kitaygorodskaya M. V. „Produkty pitaniya kak sotsiokulturnye znaki”. W: Yazyk. Lichnost. Tekst: sbornik statey k 70-letiyu T. M. Nykolaevoy. Red. V. N. Toporov. Moskva, 2005.
Kvitka-Osnovyanenko Hryhoriy F. „Pan Khalyavskyy”. Zibranie tvoriv u 7 t. Red. P. V. Fedchenko. Kyiv, 1978-1981. Vol. 4: Prozovi tvory. 1979.
Kwitka-Osnowianenko Grigorij. Pan Chalawski. Tłum. Jerzy Brzęczkowski. Warszawa: Czytelnik 1959.
Limborskiy I. V. Tvorchist Hryhoriya Kvitky-Osnovyanenka: Geneza khudozhnoyi svidomosti, yevropeyskyy kontekst, poetyka. Cherkasy, 2007.
Masliy Y. A. „Masterstvo izobrazheniya povsednevnoy zhizni provintsialnoho dvoryanstva v tvorchestve H. F. Kvitki-Osnovyanenko i N. V. Gogolya”, Filologycheskye nauky. Voprosy teoriy y praktyky 1 (2012).
Petrova M. S. “Makrobiy Feodosiy i eho Saturnalii”. W: Makrobiy Feodosiy. Per. V. T. Zhurevich. Red. M. S. Petrova. Moskva, 2013.
Pokhlebkin V. V. Iz istorii russkoy kulinarnoy kultury. Moskva, 2009.
Popenskov A. S. „K obrazu mira v srednevekovoy irlandskoy literature”. Odyssey. Chelovek v istoriy 1999.
Sedakova O. A. Poetika obryada. Pohrebalnaya obryadnost vostochnykh i yuzhnykh slavyan. Moskva, 2004.
Shyvelbush V. Smaky rayu: Sotsiyalna istoriya pryanoshchiv, zbudnykiv ta durmaniv. Per. Yu. Prohasko. Kyiv, 2007.
Strelnikova Y. P. “Satiriko-bytovoy roman. Petroniy”. Antichnyi roman. Red. M. Hrabar-Passek. Moskva, 1969.
Strelnikova Y. P. „Topika pira v rymskoy satire”. W: Strelnikova Y. P. Poеtika drevnerymskoy literatury: Zhanry i stil. Red. M. L. Gasparov. Moskva, 1989.
Toporov Vyacheslav N. “O rituale. Vvedenye v problematiku”. W: V. N. Toporov. Arkhaicheskyy ritual v folklornykh i ranneliteraturnykh pamyatnykakh. Moskva, 1988.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license