Abstract
This overview article analyses the research in the field of postcolonial studies in Slovakia and Hungary and its institutional repre-sentation in both countries. The author of this article argues that in both countries the postcolo-nial theories have been mostly applied to the study of Irish,Canadian, Australian, and African literatures and cultures and mostly by scholars based at the universities’ English Departments; that the application of postcolonial theories in the study of both Slovak and Hungarian litera-tures and cultures have been rather marginal; and that a research in this field has rather been based outside English departments.
References
Bertha C., Morse, D., ed. Worlds Visible and Invisible: Essays on Irish Literature. Debrecen: Lajos Kossuth University, 1994.
Gazdík Marián, ed. Tichá hudba : antológia anglicko-kanadských poviedok [Silent Music: An Anthology of Anglo-Canadian short stories] Bratislava: Juga, 2000.
Gula Rácz, István, Kurdi, Mária, ed. The Binding Strength of Irish Studies: Festschrift in Honour of Csilla Bertha and Donald E. Morse. Debrecen: Debrecen UP, 2011.
Hevešiová Simona, Kiššová Mária. Cultural Encounters in Contemporary Literature. Nitra: UKF, 2008.
Hardošová Mária, Dobrík Zdenko, ed. Preklad a tlmočenie 8. Banská Bystrica: UMB, 2009.
Kurdi Mária, Morse Donald., Pálffy, István, ed. A Small Nation’s Contribution to the World. Essays on Anglo-Irish Literature and Language. Debrecen: Kossuth University Press- Garrards Cross: Colin Smythe-New York: Barnes and Noble, 1993.
Kurdi Mária. Codes and Masks: Aspects of Identity in Contemporary Irish Plays in an Intercultural Context. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2000.
Kurdi Mária. Representations of Gender and Female Subjectivity in Contemporary Irish Drama by Women. Lewiston, Queenston, Lampeter: The Edwin Mellen Press, 2010.
Kušnír, Jaroslav. Australian Literature in Contexts. Banská Bystrica: Trian, 2003.
Molnár Judit. Narrating the Homeland: The Importance of Space and Place in Canadian Multicultural English- Language Fiction. Debrecen: Debrecen UP, 2013.
Morse D., Bertha C.,ed. More Real than Reality: The Fantastic in Irish Literature and the Arts. Westport, CT: Greenwood Press, 1991.
Morse Donald, Bertha Csilla, Kurdi Mária, ed. The Work Has Value: Brian Friel’s Dramatic Artistry. Dublin: Carysfort Press, 2006.
History of the Literary Cultures of East-Central Europe: Junctures and Disjunctures. Vol. 1. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2004.
Neubauer, John, Cornis-Pope, Marcel, ed. History of the Literary Cultures of East-Central Europe: Junctures and Disjunctures in the Ninteenth and Twentieth Centuries. Vol. 3. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2007.
Pucherová Dobrota, Gáfrik Róbert, ed. Postcolonial Europe? Essays on Post-Communist Literatures and Cultures. Leiden: Boston: Brill Rodopi, 2014.
Pucherová Dobrota.“Postkolonializmus a literárna komparatistika” [Postcolonialism and Comparative Literary Studies].Slavica Litteraria 1 (2015).
Scheibner Tamás. A magyar irodalomtudomány szovjetizálása. A szocialista realista kritika és intézményei, 1945–1953 [The Sovietization of Hungarian Literary Studies: Socialist Realist Criticism and Its Institutions, 1945–1953]. Budapest: Rácio, 2014.
Séllei Nóra. “Borders and Representation: Jean Rhys’s Smile Please as (Post)colonial Autobiography”. Hungarian Journal of English and American Studies. 1 (2002).
Smiešková Alena, Hevešiová Simona, Kiššová Mária. Multicultural Awareness: Reading Ethnic Writing. Nitra : UKF, 2008. Szegedy-Maszák, Mihály. National Heritage - National Canon. Budapest: Collegium Budapest, 2001.
Szegedy-Maszák Mihály. Literary Canons: National and International. Budapest: Akadémiai, 2001.
Szegedy-Maszák Mihály. Nemzeti mûvelõdések az egységesülõ világban [National Cultures in a World of Globalization. Budapest: Ráció, 2007.
Vöő Gabriella. From the East Looking West: British and Irish Culture and National Self-Definition in Interwar Hungary. Pécs: Institute of English Studies, University of Pécs, 2010.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license