Abstract
This work ana-lyses the relationship between axiological setups of postcolonial critique and virtue criteria set up by modern literature. The essential thesis is that postcolonial studies criticize the virtue crite-ria of modern literature as politically repressive, while at the same time they themselves estab-lish the criterion of political activism as a relevant criterion for valuing the worth of literary work. In conclusion of this work, the analysis is focused on the repercussions of this feature of postcolonial studies and their effect on modern Serbian literature and critique practice. Three conclusions are derived: 1. Serbian literature in order to be accepted within the domain of the postcolonial concept of literature has to become a hybrid literature, thus it has to denounce its national prefix 2. The postcolonial concept is going to initiate a thematic shift within Serbian literature to direction of thematic hybrid situation – affirmation of Megalopolis by newcomers from the countryside 3. The concept of postcolonial literature is going to lead to ideology of literal critics via the phenomenon of critique inquisition: critique that derives from a priori moral inferiority of literal text.
References
Ahmad Alijaz. In Theory. London: Verso, 1992.
Bloom Harold. Lęk przed wpływem. Teoria poezji. Przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster. Kraków: Universitas, 2002.
Dirlik Arif. The Postcolonial Aura: Third World Critisism in the Age of Global Capitalism. Colorado, Oxford:Westviewpress, 1997.
Eliot Thomas Stearns. „Tradycja i talent indywidualny”. W: idem, Kto to jest klasyk i inne eseje. Przeł. M. Heydel i in. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1998.
Foucault Michel. Porządek dyskursu. Przeł. M. Kozłowski. Gdańsk: słowo-obraz-terytoria, 2002.
Kiš Danilo. „Tražim mesto pod suncem za sumnju”. W: idem, Gorki talog iskustva. Red. M. Miočinović. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod, 1991.
Pavlović Miodrag. Dnevnik pene. Beograd: Slovo ljubve, 1972.
Pavlović Miodrag. Mit i poezja. Przeł. J. Salamon. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1979.
Said Edward W. Kultura i imperializm. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.
Vladušić, Slobodan. Crnjanski, Megalopolis. Beograd: Službeni glasnik, 2011.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license