Abstract
This paper analyses the status and place of the feminist and postmodern utopia of multiple identities in Serbian culture. Starting from a definition of cyborg as an utopian concept of the feminist thinking, given by Dona Haraway, the paper explores possible utopian aspects of the syntagma woman-writer that are based on constant change of gender identities and roles that the syntagma implies. The figure of female authorship in the context of neo-conservative spirit of the Serbian cultural market in transition is more than ever connected to the understand-ing and evaluation of the traditional concept and quality of "the feminine". The figure of female authorship in Serbian culture is also based on flirting with different feminist strategies of repre-senting, whether they ridicule or apparently support it. All this points to an urgent need of form-ing a serious stand about the studies of gender in this country and in the region.
References
Bjelica Isidora. Zlatanović, Suzana Vladislava/Luna Lu. Sex(e)pistolarni roman. Beograd: Plavi jahač, 1996.
Giroux Henry. “A. Benetton’s ‘World without Borders’: Buying Social Change”. 1994. Web. http://www.csus.edu/indiv/o/obriene/art7/readings/Benetton.htm („Consuming Social Change: The ‘United Colors of Benetton’”. Cultural Critique 26 (1993–1994). S. 5–32; Business and Society Review 89 (1994).
Groys Boris. „Das Museum im Zeitalter der Medien”. Topologie der Kunst. Monachium–Wiedeń: CarlHanser Verlag, 2003.
Harawey Donna. „Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesią-tych”. Przeł. Sławomir Królak i Ewa Majewska. Przegląd Filozoficzno-Literacki 1 (2003).
Kristeva Julia. „Nom de mort ou de vie (Name of Death or of Life) [1981]”. Przeł. J. Lechte. Writing and Psychoanalysis: A Reader. Red. J. Lechte. London, New York, Sydney, Auckland: Arnold, 1996.
Kristeva Julia. “Women’s Time”. Przeł. A. Jardine, H. Blake. Signs 1, 7 (1981).
Tatjana Rosić. „U ogledalu glamura”. Žene, slike, izmišljaji. Red. B. Arsić. Beograd: Centar za ženske studije, 2000.
Said Edward. Orientalizm. Przeł. W. Kalinowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.
Slapšak Svetlana. Ženske ikone XX veka, Beograd: Biblioteka XX vek, 2005.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license