Prowincja (węg. vidék) w wybranych węgierskich filmach fabularnych. Aspekt społeczny, polityczny i fabularny

Main Article Content

Grzegorz Bubak

Abstrakt

Analizując sposób prezentacji tzw. prowincji (węg. vidék) w filmie węgierskim, można dostrzec kilka wariantów tego zagadnienia. Najbardziej powszechnym, wręcz klasycznym jest ukazanie jej jako stron rodzinnych, miejsca urodzenia. To właśnie stąd bohaterowie filmów wyjeżdżają, uciekają, przenoszą się do wielkiego miasta, by odmienić swoje życie. Niektórzy z nich z premedytacją zrywają rodzinne więzi, dawne kontakty, by całkowicie odciąć się od swoich korzeni, inni z sentymentem będą wspominać lata dzieciństwa. Są też filmy, których fabuła rozgrywa się wyłącznie na prowincji, widz śledzi wtedy charakterystyczne rytuały, zwyczaje. Nie zawsze prowincja, jako przestrzeń jest ukazana bezpośrednio, czasem tylko jako pewien punkt odniesienia, wspomnienie, ale także sposób myślenia, zachowania.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
KRESY, POGRANICZA, PROWINCJA

Bibliografia

  1. Báron György, Három trilógia. „Filmkultúra” 1992, nr 2.
  2. Báron György, Repríz. „Filmvilág” 1996, nr 4.
  3. Bikácsy Gergely, A kukkoltatók. „Filmvilág” 1986, nr 7.
  4. Górlaczyk Bogdan, Węgierski pakiet. Warszawa, Studio Wydawnicze Familia 2000.
  5. Hirsch Tibor, Reinkarnációink. „Filmvilág” 2002, nr 1.
  6. Kochanowski Jerzy, Węgry. Od ugody do ugody. Warszawa, TRIO 1997.
  7. Kolozsi László, Van másik. „Filmvilág” 2004, nr 12.
  8. Kövesdy Gábor, Recept nélkül. „Filmvilág” 1997, nr 12.
  9. Nemeskürty, A magyar film története. Budapest 1965.
  10. Romsics, Magyarország Története A XX. Században. Budapest 2005.
  11. Schubert Gusztáv, Sose halunk meg. „Filmvilág” 1993, nr 03.
  12. Varga Balázs, (szer.), Magyar filmográfia. Játékfilmek 1931–1998. Budapest 1999.
  13. Veress József, A magyar film története. Budapest 2006.
  14. Żórawski Kazimierz, Samotna Emma, nieszczęsna Böbe. „Kino” 1992, nr 9.