Abstract
The article is dedicated to the philosophy of travelling and discovering spaces depicted in the travelling literature of Karl Čapek (Letters from a journey) and Sándor Márai (While travelling). The key aspects in the texts include the rebellion against the mass experience, searching for a new perspective, protest against a careless outlook, but also, an unwillingness to trivialise the cognitive process, which should be understood as an active and creative attitude towards the reality which one gets to know, vividly visible in the texts of both authors.
References
Pató Marta, Dětství jako obraz ztracené měšťanské idyly (případ Karla Čapka a Sándora Máraiho), w: Od početí ke školní brašně . Sborník z odborného semináře konaného 29. – 30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Red. M. Halířová. Pardubice 2008, s. 165–178
Pató Marta, Sándor Márai i Karel Čapek – autorzy prozy mieszczańskiej? w: Procesy autoidentyfikacji na obszarze kultur środkowoeuropejskich po roku 1918. Red. J. Goszczyńska. Warszawa, Wydawnictwo UW 2008, s. 338–352.
Márai Sándor, W podróży. Wybór i przekład T. Worowska. „Zeszyty Literackie”, Warszawa 2011, s. 86.
Mocná Dagmar, Čapkův Krakatit – předzvěst postmoderny? „Tvar” 1994, nr 2, s. 6–7.
Hrabal Jiří, K recepci Čapkova Foltýna: Omyly v předpokladech a cílech interpretace narativní literatury. „ Acta Universitatis Palackianae Olomucen sis. Facultas Philo sophica. Moravica” 2006, t. 6, s. 87–97.
Tichý Martin, Kritické dílo čapkovské generace. Opava 2009.
Worowska Teresa, Wielki nieznajomy, w: S. Márai, Wyznania patrycjusza . Przeł. T. Worowska. Warszawa, Czytelnik 2005, s. 497.
Rónay László, Sándor Márai. Budapest 2005.
Fried István, Író esőköpenyben. Márai életének, pályájának emlékezete. Budapest 2007.
Bolecki Władysław, Exile Diaries: Sándor Márai, Gustaw Herling-Grudziński and Others. Eight Issues of Comparison. Exile Autobiographical Exile Writing , w: The Exile and Return of Writers from East-Central Europe. A Compendium . Red. J. Neubauer, B. Zs. Török. Berlin – New York 2009, s. 422–431.
Szladowski M., „Starzenie obserwuję w sobie, na sobie tak, jak coś w rodzaju przygody“. Starość Sándora Máraiego. w: Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze. Red. A. Gleń , I. Jokiel, M. Szladowski. Opole 2008, s. 49–56.
Čapek Karel, Listy z podróży. Przeł. P. Godlewski. Warszawa, Wyd. W.A.B. 2011, s. 572.
Márai Sándor, W podróży. Przeł. T. Worowska. Warszawa, Czytelnik 2011, s. 204.
Cieślik Krzysztof, Wędrowiec z wyboru. (recenzja książki: S. Márai, „W podróży”). „Polityka” 2012, nr 2843, s. 64.
Rybicka Elżbieta, Geopoetyka (o mieście, przestrzeni i miejscu we współczesnych teoriach i praktykach kulturowych, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków, Universitas 2006, s. 481.
Dziadek Adam, Atopia – stadność i jednostkowość . „Teksty Drugie” 2008, nr 1–2, s. 242–243.
Szkłowski Wiktor, Sztuka jako chwyt, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia t. II, cz. III. Wybrała S. Skwarczyńska. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1986, s. 18–19.
Zaleski Marek, Formy pamięci: o przedstawieniu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej. Warszawa, Print 1996, s. 70–71.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license