Abstract
The article presents transformations of the artist’s myths in electronic literature. The subject of research is the space of the Internet and literary phenomena developing with the use of digital tools. The authoress searches for the answer to the question whether and how the literary myths of the artist, derived from modernism, appear in the new technological and cultural as well as communication reality, and what new patterns of authorship appear in their place. The attitudes, observed over the last dozen or so years, have been described in the Polish Internet space on the example of the author and theoretician Zenon Fajfer, the cyberpoet and philosopher Roman Bromboszcz, as well as two group projects: the Hub of Rozdzielczość Chleba Publishing House (whose activity ended in October 2018) and Pixel Zdrój initiated and coordinated by Mariusz Pisarski. The sketch has the character of preliminary findings, which – also due to the nature of the online medium – must be subject to further modifications.
References
Ascott, Roy. „From Appearance to Apparition: Communication and Culture in the Cybersphere”. Leonardo Electronic Almanac, I. 2. October 1993. Web. 11.07.2018.
Bazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon. „Liberatura czyli dziura w sieci”. Seria III: ePublikacje Instytutu INiB UJ. Red. M. Kocójowa, Nr 1. INFORMACJA O OBIEKTACH KULTURY I INTERNET 2005. Web. 11.07.2018.
Bieszczad, Liliana. „Sztuka w epoce cybernetycznej; pomiędzy estetyzacją rzeczywistości a ontologizacją sztuki”. Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 1999. S. 99-102.
Bromboszcz, Roman. „PC-net. Współpraca heterarchiczna w projektach artystycznych”. Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. M. Górska-Olesińska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. S. 265-271.
Celiński, Piotr. „Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu”. Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0. Red. A. Radomski, R. Bomba. Lublin: E-Naukowiec, 2013a. S. 13-36.
Celiński, Piotr. Postmedia: cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, 2013b.
Dillenbourgh Pierre et al. „The evolution of research on collaborative learning”. Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science. Red. E. Spada, P. Reiman. Oxford: Elsevier, 1996. S. 189-211.
Ha!art. Web. 12.07.2018. <http://www.ha.art.pl/piksel_lira/o_warsztatach.html>
Kluszczyński, Ryszard Waldemar. „Jednostka – grupa – sieć. Przemiany awangardowych strategii twórczych”. Wiek awangardy. Red. L. Bieszczad. Kraków: Universitas, 2006. S. 143-160.
Kluszczyński, Ryszard Waldemar. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2011.
Manifest v. 1.8. Web. 11.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/manifest>
Manifest poezji cybernetycznej. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/root/manifest.html>
Manovich, Lev. „Estetyka postmedialna”. Przeł. Ewa Wójtowicz. Redefinicja pojęcia sztuka. Ponowoczesność i wielokulturowość. Red. J. Dąbkowska-Zydroń. Poznań: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, 2006. S. 105-116.
Onak, Leszek. Bletka z balustrady. Web. 12.07.2018. <http://www.ha.art.pl/bletka-z-balustrady/>
Onak Leszek, Podgórni Łukasz. Wgraa. Web. 12.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/wgraa/>
Pająk, Andrzej. „Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże”. Techsty 5 (2008). Web. 10.07.2018.
Pawlicka, Urszula, „Neofuturyzm, czyli co ma Jasieński do iPada”. Web. 14. 07. 2018.
piksel zdrój. Web. 13.07.2018. <http://ha.art.pl/piksel-zdroj/credits.html>
Pisarski, Mariusz. Wstęp do teorii cyberżulerstwa. Web. 10.07.2018. <https://rozdzielchleb.pl/wstep-do-teorii-cyberzulerstwa/>
Podgórni, Łukasz. cmn_krg. Web. 11.07.2018a. <https://rozdzielchleb.pl/cmn_krg/>
Podgórni, Łukasz. PLR. Generatywna historia polski pisana comic sansem. Web. 11.07.2018b. <https://rozdzielchleb.pl/plr/>
Poezja cybernetyczna – samookreślenie. Web. 11.07.2018. <http://perfokarta.net/root/samookreslenie.html>
Przybyszewska, Agnieszka. „E-liberatura”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 1-2 (2007). S. 192-208.
Przybyszewska, Agnieszka. Literackość dzieła literackiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
Puldzian Płucienniczak, Piotr. Booms. Web. 11.07.2018a. <https://rozdzielchleb.pl/booms/>
Puldzian Płucienniczak, Piotr. „Rozdzielczość Chleba znajduje się na terenie państwa Internet, czyli o hierarchii i dystrybucji”. Web. 11.07.2018b. <https://issuu.com/biuro/docs/biuro13_politykakulturalna/38>
Ranocchi, Emiliano. „Liberatura między awangardą i tradycją. Bilans pierwszego dziesięciolecia”. Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. M. Górska-Olesińska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. S. 19-36.
System dedukcyjny poezji cybernetycznej. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/root/manifest_2.0.html>
Wakat. Web. 13.07.2018. <http://wakat.sdk.pl/kooperatyw-tworczy-piksel-zdroj-o-sobie-i-wzajemnej-milosci/>
Zawojski, Piotr. „Cybersztuka jako awangarda naszych czasów”. Wiek awangardy. Red. L. Bieszczad. Kraków: Universitas, 2006. S. 161-172.
zbiornik z personelem. Web. 14.07.2018. <http://perfokarta.net/personel/>
// roman bromboszcz // cyberpoetry // objects // graphics // öbö ść web page with graphics // objects // cyberpoetry. Web. 11.07.2018.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license