Abstract
The article attempts to research the images of historical novelists in the post-war period of Polish literature. The basis of the research is a collection of interviews, prefaces, afterwords and criticisms by such authors as Teodor Parnicki, Hanna Malewska, Antoni Gołubiew, Elżbieta Cherezińska and Marcin Wolski. Their opinions are selected in four domains that defined the possible positions that could be taken by the historical novelists when they talked about their work. These four domains define the mythology of the historical novel as well as the possibilities of building a specific anti-myth based on the negation of the basic determinants of the way literature speaks about the past.
References
Bartoszyński, Kazimierz. Powieść w świecie literackości. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 1991.
Błażejewski, Tadeusz. Historiozofia retoryczna. Formy paraboliczne i apokryficzne w polskiej prozie współczesnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
Burska, Lidia. Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 1998.
Cherezińska, Elżbieta. Gra w kości. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2010.
Cherezińska, Elżbieta. Korona śniegu i krwi. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2012.
Cherezińska, Elżbieta. „Nie można opowiadać o swojej historii przeciwko innym. Między dumą, a pychą jest wielka przepaść”. Rozmawiała Anna Sobańda. Dziennik 08.10.2016. Web 30.09.2018.
Cherezińska, Elżbieta. Królowa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2016a.
Chomiuk, Aleksandra. Między słowem a przeszłością. Strategie dokumentarne w polskiej powieści historycznej ostatniego półwiecza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.
Czapliński, Przemysław. Resztki nowoczesności: dwa studia o literaturze i życiu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011.
Gołubiew, Antoni. Świadkowie przemian. Kraków: Znak, 1974.
Malewska, Hanna. O odpowiedzialności i inne szkice. Wybór publicystyki (1945–1976). Oprac. A. Sulikowski. Kraków: Znak, 1987.
Nycz, Ryszard. Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie. Wrocław: Wydawnictwo Leopoldinum, 1997.
Parnicki, Teodor. „Zmyślenie a prawda historyczna”. Kierunki 8 (1964). S. 1–5.
Parnicki, Teodor. „Zwierzenia powieściopisarza historycznego czyli rozmowa z Teodorem Parnickim”. Rozmowę przeprowadził A. Piotrowski. Kierunki 39 (1965). S. 1–4.
Parnicki, Teodor. „Łamigłówki historii. Z Teodorem Parnickim rozmawia Krystyna Nastulanka”. Polityka 9 (1968). S. 1–7.
Parnicki, Teodor. „Powieść to jakby rozwiązywanie łamigłówki…”. Rozmowę przeprowadził K. Mętrak. Kultura 32 (1968a). S. 1–3.
Parnicki, Teodor. „Rozmowa z Teodorem Parnickim”. Rozmowę przeprowadził W. Jamroziak. Nurt 1 (1971). S. 5-8.
Parnicki, Teodor. Historia w literaturę przekuwana. Warszawa: Czytelnik, 1980.
Parnicki, Teodor. „Pokrzepić umysły. Rozmawiamy z Teodorem Parnickim, laureatem Nagrody Literackiej Przewodniczącego CK SD”. Rozmowę przeprowadził A. Lenar. Kurier Polski 87 (1988). S. 1–2.
Szymutko, Stefan. Rzeczywistość jako zwątpienie w literaturze i literaturoznawstwie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
Urbańczyk, Przemysław. „Posłowie”. Cherezińska, Elżbieta. Gra w kości. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2010. S. 397-398.
Wolski, Marcin. „O pożytku z historii alternatywnych”. Exploring the Benefits of the Alternate History Genre / W poszukiwaniu pożyteczności gatunku historii alternatywnych. Red. Z. Wąsik, M. Oziewicz, J. Deszcz-Tryhubczak. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2011. S. 13-20.
Ziółkowski, Jan. Homines novi. Warszawa: Czytelnik, 1955.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license