Abstrakt
Artykuł jest próbą ujęcia wizerunków, jakie zaprezentowali w wywiadach, posłowiach czy wstępach, a także w esejach powieściopisarze historyczni okresu powojennego. Jako materiał ilustracyjny w artykule przytoczone zostały wypowiedzi Teodora Parnickiego, Hanny Malewskiej, Antoniego Gołubiewa, Elżbiety Cherezińskiej oraz Marcina Wolskiego. Ich wypowiedzi zostały ujęte w ramy czterech płaszczyzn, które definiowały możliwe pozycje, jakie zająć mógł powieściopisarz historyczny, gdy opowiadał o swojej pracy pisarskiej. Te cztery płaszczyzny określają mitologię powieściopisarza historycznego, a także możliwości budowania swoistego antymitu opartego na negacji podstawowych wyznaczników literackiego mówienia o przeszłości.
Reference
Bartoszyński, Kazimierz. Powieść w świecie literackości. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 1991.
Błażejewski, Tadeusz. Historiozofia retoryczna. Formy paraboliczne i apokryficzne w polskiej prozie współczesnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
Burska, Lidia. Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 1998.
Cherezińska, Elżbieta. Gra w kości. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2010.
Cherezińska, Elżbieta. Korona śniegu i krwi. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2012.
Cherezińska, Elżbieta. „Nie można opowiadać o swojej historii przeciwko innym. Między dumą, a pychą jest wielka przepaść”. Rozmawiała Anna Sobańda. Dziennik 08.10.2016. Web 30.09.2018.
Cherezińska, Elżbieta. Królowa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2016a.
Chomiuk, Aleksandra. Między słowem a przeszłością. Strategie dokumentarne w polskiej powieści historycznej ostatniego półwiecza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.
Czapliński, Przemysław. Resztki nowoczesności: dwa studia o literaturze i życiu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011.
Gołubiew, Antoni. Świadkowie przemian. Kraków: Znak, 1974.
Malewska, Hanna. O odpowiedzialności i inne szkice. Wybór publicystyki (1945–1976). Oprac. A. Sulikowski. Kraków: Znak, 1987.
Nycz, Ryszard. Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie. Wrocław: Wydawnictwo Leopoldinum, 1997.
Parnicki, Teodor. „Zmyślenie a prawda historyczna”. Kierunki 8 (1964). S. 1–5.
Parnicki, Teodor. „Zwierzenia powieściopisarza historycznego czyli rozmowa z Teodorem Parnickim”. Rozmowę przeprowadził A. Piotrowski. Kierunki 39 (1965). S. 1–4.
Parnicki, Teodor. „Łamigłówki historii. Z Teodorem Parnickim rozmawia Krystyna Nastulanka”. Polityka 9 (1968). S. 1–7.
Parnicki, Teodor. „Powieść to jakby rozwiązywanie łamigłówki…”. Rozmowę przeprowadził K. Mętrak. Kultura 32 (1968a). S. 1–3.
Parnicki, Teodor. „Rozmowa z Teodorem Parnickim”. Rozmowę przeprowadził W. Jamroziak. Nurt 1 (1971). S. 5-8.
Parnicki, Teodor. Historia w literaturę przekuwana. Warszawa: Czytelnik, 1980.
Parnicki, Teodor. „Pokrzepić umysły. Rozmawiamy z Teodorem Parnickim, laureatem Nagrody Literackiej Przewodniczącego CK SD”. Rozmowę przeprowadził A. Lenar. Kurier Polski 87 (1988). S. 1–2.
Szymutko, Stefan. Rzeczywistość jako zwątpienie w literaturze i literaturoznawstwie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
Urbańczyk, Przemysław. „Posłowie”. Cherezińska, Elżbieta. Gra w kości. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2010. S. 397-398.
Wolski, Marcin. „O pożytku z historii alternatywnych”. Exploring the Benefits of the Alternate History Genre / W poszukiwaniu pożyteczności gatunku historii alternatywnych. Red. Z. Wąsik, M. Oziewicz, J. Deszcz-Tryhubczak. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2011. S. 13-20.
Ziółkowski, Jan. Homines novi. Warszawa: Czytelnik, 1955.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license