Abstract
The category of authenticity, which was scientifically discussed by Lionel Trilling in his book Sincerity and authenticity from 1972, is the starting point for considering Srđan Valjarević’s prose. Referring to the values on which he built his philosophy of sentimentality, the Serbian writer (born in 1967) attempts to find a new lyrical language for describing the surrounding world. For this reason, his achievements can be described as a “new sensibility”. This new form of altruism, a form that allows the artist “to be themselves” is an alternative to the forms of ostentatious social involvement. Based on the individuality the “subtler language” of the weak subjectivity is – according to Valjarević – able to resist the problems and crises of the modern world.
References
Bielik-Robson, Agata. „My, romantycy. Źródła romantycznego modernizmu Charlesa Taylora”. Taylor, Charles. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. Marcin Gruszczyński et al., oprac. T. Gadacz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001. S. VII-LIV.
Epštejn, Mihail Naumovič. Postmodern v russkoj literature. Moskva: Vysšaâ škola, 2005.
Gogh, Vincent van. Listy do brata. Przeł. Joanna Guze, Maciej Chełkowski. Warszawa: Czytelnik, 1998.
Ilić, Saša. „Rani radovi. Reč priređivača”. Pseći vek. Red. S. Ilić. Beograd: Beopolis, 2000. S. 178-184.
Joyce, James. Stephen Hero. Part of the first draft of ‘A Portrait the Artist as a Young Man’. Oprac. T. Spencer. London: Jonathan Cape, 1975.
Pavković, Vasa. „Pogovor”. Tajno društvo: antologija mladih srpskih pripovedača. Red. V. Pavković. Vršac: Književna opština Vršac, 1997. S. 146-151.
Pawelec, Andrzej. „Odpominanie języka: Charles Taylor o językowej naturze języka”. Konteksty Kultury 3 (2017). S. 360-365.
Pseći vek. Red. S. Ilić. Beograd: Beopolis, 2000.
Shelley, Percy Bysshe. The Revolt of Islam. A Poem in Twelve Cantos. Web. 20.09.2018. <https://ebooks.adelaide.edu.au/s/shelley/percy_bysshe/revolt_of_islam/index.html>
Bańko Mirosław et al., red. Słownik języka polskiego. Web. 30.09.2018. <https://sjp.pwn.pl/szukaj/dojrza%C5%82y.html>
Sontag, Susan. Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory. Przeł. Jarosław Anders. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2016.
Syska, Katarzyna. „Sentymentalność dziś: idylliczna, elegijna, komiczna”. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 5 (2010). S. 123-132.
Pavković Vasa, red. Tajno društvo: antologija mladih srpskih pripovedača. Vršac: Književna opština Vršac, 1997.
Taylor, Charles. Etyka autentyczności. Przeł. Andrzej Pawelec. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2002.
Trilling, Lionel. Sincerity and authenticity. New York – London: Harcourt Brace Jovanovich, 1974.
Valjarević, Srđan. List na korici hleba. Beograd: LOM, 1990.
Valjarević, Srđan. Ljudi za stolom. Beograd: B92, 1994.
Valjarević, Srđan. Dnevnik druge zime. Beograd: Samizdat B92, 2006a.
Valjarević, Srđan. Komo. Beograd: Samizdat B92, 2006b.
Valjarević, Srđan. Zimski dnevnik. Beograd: Samizdat B92, 2006c.
Valjarević, Srđan. „Uživati u pisaniu”. Vreme 837 (18.01.2007). Web. 12.09.2018. <https://www.vreme.com//cms/view.php?id=484904>
Wieczorkiewicz, Anna. „Powrót wypędzonych kupców (obyczaj i tabu w erze wielości stylów życia)”. Colloquia Antropologica et Communicativa: Tabu, etykieta, dobre obyczaje 1 (2009). S. 313-325.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license