Abstract
In the first part of the text, the review of Mirjana Đurđević’s novels, with particular emphasis on the genre matrices used by her, allowed to formulate the thesis that the dehierarchization of literary genres leads to the demystification of the author’s figure. In the second part of the work special attention was devoted to the satirical and dystopian elements present in the novel Odlazak u Jolki Palki (Going to Yolky Palky) on the background of the Serbian writer’s achievements, ways of constructing the novelistic “new woman” and – on the over-text level – the person of the author. In addition, it will be observed how the character of the “new woman” is formed in the novel, as well as the plot with the ironical happy end which, among other things, contributes to the dehierarchization of literary genres and the deconstruction of the myth about the comic work as a less valuable piece of art, a myth that is still very much alive in the Serbian culture.
References
Barzut, Dragoslava. „Igre naše nasušne“. Polja 448 (2007). S. 117–119.
Beleslijin, Dragana. „Preživela je!“. Polja 457 (2009). S. 185–187.
Brebanović, Predrag. „Ima li života posle smrti? Sudbina autorske instance u naratološkoj raspravi“. Zbornik Matice srpske za književnost i jezik 1–2 (2001). S. 179–196.
Đurđević, Mirjana. Treći sektor: ili sama žena u tranziciji. Beograd: Knjižara Žagor, 2001.
Đurđević, Mirjana. Prvi, drugi, treći čovek: srpske legende. Zrenjanin: Agora, 2008.
Đurđević, Mirjana. Bremasoni. Beograd: Laguna, 2011.
Đurđević, Mirjana. Leš u fundusu. Beograd: Laguna, 2012.
Đurđević Mirjana, Mlađenović Branko. Bunker Swing. Beograd: Laguna, 2013.
Đurđević, Mirjana. Odlazak u Jolki Palki: ili Lažna uzbuna u Aleji zaslužnih. Beograd: Laguna, 2016.
Gordić-Petković, Vladislava. „Identitet, jezik i socijalna stratifikacija: Kako ženska književnost podriva poredak“. Izazovi identiteta: Rod između tradicije i kreacije. Ur. A. Đurić-Bosnić. Novi Sad: Centar za interkulturnu komunikaciju, 2016. S. 87–96.
Gordić-Petković, Vladislava. „Vreme i semantika (dugo)večnosti u savremenoj srpskoj i anglofonoj prozi“. Jezik, književnost, vreme: Književna istraživanja. Ur. V. Lopičić, B. Mišić-Ilić. Niš: Filozofski fakultet, 2017. S. 71–81.
Hutcheon, Linda. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. New York and London: Routledge, 1988.
Mandić-Spasojević, Neda. „Harijetin tok svesti“. Gradina 35–36 (2010). S. 239–250.
McHale, Brian. Powieść postmodernistyczna. Przeł. Maciej Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
Sapožničenko, Galja. „Prljava inspektorka Harijeta“. Sveske 84 (2007). S. 67–70.
Vrbavac, Jasmina. „Nepretenciozno zasmejavanje“. Polja 484 (2013). S. 172–174.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license