LITERARY IMITATION IN SERVICE OF CULTURAL MEMORY – THE COMPARATIVE ANALYSIS OF “NICHIRIN” BY YOKOMITSU RIICHI AND “SALAMMBÔ” BY GUSTAVE FLAUBERT

Main Article Content

Hanna Kelner

Abstract

The article Literary imitation in service of cultural memory – the comparative analysis of “Nichirin” by Yokomitsu Riichi and “Salammbô” by Gustave Flaubert subjects the two novels to comparative analysis, showing how Yokomitsu, inspired by Flaubert’s work, imitates his novel and transposes it into the Japanese culture. It describes the similarities between the plots, the characters and stylistic devices – from the style of description through language to the creation of associative links. The latter similarity is shown via linguistic analysis of text bases. The article analyses how all the elements build a textual monument and how they influence the cultural memory of the readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kelner, H. (2019). LITERARY IMITATION IN SERVICE OF CULTURAL MEMORY – THE COMPARATIVE ANALYSIS OF “NICHIRIN” BY YOKOMITSU RIICHI AND “SALAMMBÔ” BY GUSTAVE FLAUBERT. Porównania, 23(2), 317-331. https://doi.org/10.14746/p.2018.23.18714
Section
Articles
Author Biography

Hanna Kelner, Uniwersytet Jagielloński

Ur. w 1992 roku, jest magistrem filologii japońskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jej praca licencjacka Wpływ japońskich tradycji na twórczość Suzukiego Kōji wykazywała elementy zaczerpnięte z japońskiej tradycji w nowoczesnym japońskim horrorze. Z kolei praca magisterka Analiza motywów religijnych w wybranych powieściach grozy Bandō Masako badała wpływ religii na ten sam gatunek literacki. Obecnie jako doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad pomnikiem tekstowym, jaki jest budowany starożytnej japońskiej władczyni Himiko w literaturze japońskiej, badając pojęcia połączeń asocjatywnych i pamięci kulturowej.

References

  1. Assmann, Jan. “Communicative and cultural memory”. Cultural Memories: The Geographical Point of View. Red. P. Meusburger, M. Heffernan, E. Wunder. E-book: Springer 2011. S. 15-27.
  2. Bargues-Rollins, Yvonne. Le Pas de Flaubert: Une Dance macabre. Paryż: Champion, 1998.
  3. Lyons, John. “Introduction”. H.H. Clark. Word Associations and Linguistic Theory. USA: Penguin, 1970.
  4. Flaubert, Gustave. Salammbô. E-book: Neverland Editions, 2017.
  5. Goodrich L. Carrington, Tsunoda Ryusaku. Japan in the Chinese Dynastic Histories: Later Han Through Ming Dynasties. South Pasadena: South Pasadena [Calif.] P.D. and I. Perkins, 1951.
  6. Goodwin, Sarah. “Emma Bovary’s Dance of Death”. Novel: A Forum on Fiction. T.19, cz. 3. Durham: Duke University Press, 1986. S. 197-215.
  7. Halbwachs, Maurice. On collective memory. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.
  8. Keene, Donald. Dawn to the West. Nowy Jork: Henry Holt and Company, Inc., 1984.
  9. Lucken Michael, Simkin Francesca. Imitation and Creativity in Japanese Arts: From Kishida Ryusei to Miyazaki Hayao. Nowy Jork: Columbia University Press, 2016.
  10. Rigney, Ann. “Portable Monuments: Literature, Cultural Memory, and the Case of Jeanie Deans”. Poetics Today. T. 25, cz. 2. Red. E. Andringa, M. Schreier. Durham: Duke University Press, 2004.
  11. Yokomitsu, Riichi. Nichirin: Haru wa basha ni notte. Tokio: Iwanami Shoten, 1981.
  12. Yokomitsu, Riichi. „Shinkankaku-ron. Kankakukatsudo to kankakutekisakubutsu ni tai suru hinan e no gyakusetsu”. 1982. Web. 19.04.2018. <https://www.aozora.gr.jp/cards/000168/files/4888_46710.
  13. html>