Abstrakt
Artykuł Imitacja literacka w służbie pamięci kulturowej – analiza porównawcza „Nichirin” Yokomitsu Riichi’ego i „Salammbô” Gustave’a Flauberta poddaje analizie porównawczej dzieła dwóch tytułowych pisarzy. Pokazuje, jak Yokomitsu, zainspirowany twórczością Flauberta, imituje jego powieść, przenosząc ją na japoński grunt. Opisuje podobieństwa fabuły, bohaterów, a także zabiegów literackich – począwszy od sposobu opisu, przez użyty język, po tworzenie połączeń asocjatywnych. To ostatnie podobieństwo zostaje wykazane za pomocą badania językoznawczego z użyciem baz tekstowych. Następnie przedstawione zostaje to, w jaki sposób wszystko wymienione elementy składają się na pomnik tekstowy i jak wpływają na pamięć kulturową czytelników.
Bibliografia
Assmann, Jan. “Communicative and cultural memory”. Cultural Memories: The Geographical Point of View. Red. P. Meusburger, M. Heffernan, E. Wunder. E-book: Springer 2011. S. 15-27.
Bargues-Rollins, Yvonne. Le Pas de Flaubert: Une Dance macabre. Paryż: Champion, 1998.
Lyons, John. “Introduction”. H.H. Clark. Word Associations and Linguistic Theory. USA: Penguin, 1970.
Flaubert, Gustave. Salammbô. E-book: Neverland Editions, 2017.
Goodrich L. Carrington, Tsunoda Ryusaku. Japan in the Chinese Dynastic Histories: Later Han Through Ming Dynasties. South Pasadena: South Pasadena [Calif.] P.D. and I. Perkins, 1951.
Goodwin, Sarah. “Emma Bovary’s Dance of Death”. Novel: A Forum on Fiction. T.19, cz. 3. Durham: Duke University Press, 1986. S. 197-215.
Halbwachs, Maurice. On collective memory. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.
Keene, Donald. Dawn to the West. Nowy Jork: Henry Holt and Company, Inc., 1984.
Lucken Michael, Simkin Francesca. Imitation and Creativity in Japanese Arts: From Kishida Ryusei to Miyazaki Hayao. Nowy Jork: Columbia University Press, 2016.
Rigney, Ann. “Portable Monuments: Literature, Cultural Memory, and the Case of Jeanie Deans”. Poetics Today. T. 25, cz. 2. Red. E. Andringa, M. Schreier. Durham: Duke University Press, 2004.
Yokomitsu, Riichi. Nichirin: Haru wa basha ni notte. Tokio: Iwanami Shoten, 1981.
Yokomitsu, Riichi. „Shinkankaku-ron. Kankakukatsudo to kankakutekisakubutsu ni tai suru hinan e no gyakusetsu”. 1982. Web. 19.04.2018. <https://www.aozora.gr.jp/cards/000168/files/4888_46710.
html>
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license