Abstract
The aim of this article is to present the issues of human-animal relationships that took place in the circles of the Polish aristocracy of the interwar period, based on the example of Zofia Chomętowska’s relationship with animals present in her life. This example shows the complexity and multi-level structure of the relationships
that resulted from her social status, the fact of being a woman, and her individual tendency to build a close bond with selected species of animals. In the social network of relationships in which she was immersed, they served both as a hunting object, as food, as a sign of social status, and as friends. The analysis of the texts and photographs by the aristocrat shows a strong gender component and the fact that animals constituted a very important element in constructing the aristocratic social class. The environmental history of the Polish aristocracy in the interwar period in this part, that is represented by Chomętowska, is therefore both class-related and unique, due to the intimate and empathetic approach of the photographer to selected, anthropomorphized non-human subjects.
References
Baratay Éric (2014), Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, przeł. Paulina Tarasewicz, Wydawnictwo w podwórku, Gdańsk 2014.
Cholewianka-Kruszyńska Aldona (2017), Łańcut i Antoniny. Polowania u Potockich, Warszawa Editions Spotkania, Warszawa.
Chomętowska Zofia (2007), Na wozie i pod wozem, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Warszawa.
Chomętowska Zofia (1936), Myślistwo i fotografia, „Łowiec Polski”, nr 6–7, s. 110–111.
Dąbrowska Magdalena (2014), Siła doświadczenia. Kobiety i ich psy i zmiana paradygmatu relacji człowiek-zwierzę, w: Ludzie i zwierzęta. Pongo, t. 6, red. Roman Chymkowski, Anna Jaroszuk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 169–183.
Fudge Erica (2008), Pets, Routledge, Montreal.
Freund Amy (2016), Men and Hunting Guns in Eighteenth-Century France, w: Materializing Gender in Eighteen-Century Europe, red. Jennifer Germann, Heidi Strobel, Routledge, New York, s. 17–34.
Haratyk Paulina (2018), Kinowanie. Amatorska twórczość filmowa Zofii Chomętowskiej, w: (Nie)widzialne kobiety kina, red. Małgorzata Radkiewicz, Monika Talarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 13–23.
Haraway Donna (2003), Companion Species Manifesto, Prickly Paradigm Press, Chicago.
Izdebski Adam (2018), Średniowieczni Rzymianie i przyroda. Interdyscyplinarna historia środowiskowa, Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagiellonica”, Kraków.
Janta-Połczyński Władysław (1927), Polująca Pani. Opowiadania dla pożytku i zabawy myśliwych i nie myśliwych, Księgarnia Gebthnera i Wolffa, Warszawa.
Kargol Tomasz (2018), Łowiectwo polskie ziemiaństwa na Ziemiach Zabranych w drugiej połowie XIX wieku (1864–1918), „Studia i Materiały Ośrodka Kultury Leśnej”, nr 17, s. 171–191.
Munkwitz Erica (2012), Vixens of Venery: Women, Sport, and Fox-Hunting in Britain 1860–1914, “Critical Survey”, t. 24(1), s. 74–87.
Praczyk Małgorzata (2020), Historia środowiskowa jako praktyka badawcza, „Historyka. Studia Metodologiczne”, nr 50, s. 351–376.
Puchała-Rojek Karolina (2015), O życiu i fotografowaniu Zofii Chomętowskiej, w: Majątek, red. Jan Sowa, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego,Warszawa, s. 45–63.
Puchała-Rojek Karolina (2016), Zofia Chomętowska. Albumy fotografki. Entuzjastka 1912–1935, Muzeum Warszawy, Fundacja Archoeologia Fotografii, Warszawa.
Rancew-Sikora Dorota (2009), Sens polowania. Współczesne znaczenia tradycyjnych praktyk na przykładzie analizy dyskursu łowieckiego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Stange Mary Zeiss (2011), Hunting, w: Encyclopedia of Women in Today’s World, red. Mary Zeiss Stange, Carol K. Oyster, t. 1, Thousand Oaks, Calif.: Sage Reference, s. 733–734.
Słaby Agnieszka (2016), Przyroda w korespondencji kobiecej czasów saskich jako element biohistorii, w: Kobiece kręgi korespondencyjne w XVII-XIX wieku, red. Bożena Popiołek, Urszula Kicińska, Agnieszka Słaby, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 69–78.
Wasson Ellis (2006), Aristocracy and the Modern World, Palgrave Macmillan, New York.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license