The World by the Ekphrases Recollected
PDF (Język Polski)

Keywords

ekphrasis
contemporary poetry
pictorial art

How to Cite

Czyżak, A. (2021). The World by the Ekphrases Recollected. Porównania, 28(1), 517–526. https://doi.org/10.14746/por.2021.1.22

Abstract

The article contains an analysis of fundamental cultural and literary themes discussed in the book titled Kolce Grünewalda. Nie tylko o ekfrazach (Grünewald’s Thorns. Not only about Ekphrases) written by Katarzyna Szewczyk-Haake. The main aim of this review is to refer the most important theoretical cathegories of research area explored by Szewczyk-Haake, especially relations between literature and pictorial art. In obedience to the methodological frame chosen for consideration by the author of Grünewald’s Thorns, the ekphrases in contemporary poetry have an aesthetic signifiance but also an ethical denotation and an existential sense.

https://doi.org/10.14746/por.2021.1.22
PDF (Język Polski)

References

Bal Mieke (2012), Czytanie sztuki?, przeł. Maciej Maryl, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 39–58.

Boehm Gottfried (2014), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Universitas, Kraków.

Crary Jonathan (2009), Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Iwona Kurz, Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu

Warszawskiego, Warszawa.

Debord Guy (2006), Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa.

Mitchell W. J.T. (2015), Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Szewczyk-Haake Katarzyna (2016), Uwagi o współczesnej ikonofilii, w: Ikonoklazm i ikonofilia. Miedzy historią a współczesnością, red. Agata Stankowska,

Marcin Telicki, Wydawnictwo PTPN, Poznań, s. 93–104.

Szewczyk-Haake Katarzyna (2018), Kolce Grünewalda. Nie tylko o ekfrazach, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.

Zawadzki Andrzej (2014), Obraz i ślad, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.