Abstract
The subject of this article is the analysis of selected cover designs used in books published by Towarzystwo Wydawnicze “Rój” – one of the leading Polish publishing article presents an analysis of the works of four artists who cooperated most often with the company signing its publications with the sign of the three bees: Stefan Norblin, Tadeusz Gronowski, Henryk Nowina-Czerny and Mieczyslaw Berman, who enjoyed a well-deserved reputation at the time as some of the most interesting graphic designers. The multiplicity and diversity of the designs they produced proves that those in charge of “Rój” were well aware of the impact the cover could have on the public.
References
Dunin Janusz (2018), Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX wieku, oprac., wstępem poprzedził i podał do druku J. Ladorucki, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Górski Janusz (2020), Dosłownie. Okładki polskich książek 1944–2019, wyd. 2, Karakter, Kraków.
Katalog Roju 1938 (1938), „Rój”, Warszawa.
Kister Hanna (1980), „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa.
Krupa Barbara (2019), Działalność Roy Publishers w Nowym Jorku w latach 1941–1960 jako kontynuacja tradycji przedwojennego Towarzystwa Wydawniczego „Rój”, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 13, s. 291–309. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.25448730.zbkh.2019.168
Kuncewiczowa Maria (1980), Do „Wróbla” na bigos, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 185–191.
Okładka książkowa (1930), „Grafika”, nr 2, s. 27–31.
Okopień Jan (2015), Książka wyzwolona 1918–1950, współpraca J. Czarkowska, Inicjał, Warszawa.
Rypson Piotr (2017a), Czerwony monter. Mieczysław Berman: grafik, który zaprojektował polski komunizm, Karakter, Kraków.
Rypson Piotr (2017b), Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Karakter, Kraków.
Sitkiewicz Piotr (2021), Schulz w Roju, „Schulz/Forum”, nr 17–18, s. 153–183.
Słonimski Antoni (1924), Tadeusz Gronowski, „Wiadomości Literackie” nr 8, s. 3.
Straus Jan (2021), Teraz okładka! T. 1-2, Oficyna Kolekcjoner, Warszawa.
Tondel Janusz (2019), Okładki książek i czasopism. Z okresu Młodej Polski oraz międzywojnia od Wyspiańskiego do Strzemińskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Wańkowicz Melchior (1968), Wspomnienia wydawcy, „Za i Przeciw”, nr 45, s. 16.
Wittlin Józef (1980) Pegazy na Kredytowej, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 159–165.
Ziółkowska-Boehm Aleksandra (2009), Dwie prawdy o Roju, w: taż, Na tropach Wańkowicza po latach, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 7–33.
License
Copyright (c) 2025 Katarzyna Krzak-Weiss

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
