From Stefan Norblin to Mieczyslaw Berman. Some Remarks on the Covers of Books Published Under the Sign of Three Honeybees
Journal cover Porównania, volume 37, no. 1, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

“Rój”
Melchior Wańkowicz
designer
graphic
covers
design

How to Cite

Krzak-Weiss, K. (2025). From Stefan Norblin to Mieczyslaw Berman. Some Remarks on the Covers of Books Published Under the Sign of Three Honeybees. Porównania, 37(1), 255–275. https://doi.org/10.14746/por.2025.1.17

Abstract

The subject of this article is the analysis of selected cover designs used in books published by Towarzystwo Wydawnicze “Rój” – one of the leading Polish publishing article presents an analysis of the works of four artists who cooperated most often with the company signing its publications with the sign of the three bees: Stefan Norblin, Tadeusz Gronowski, Henryk Nowina-Czerny and Mieczyslaw Berman, who enjoyed a well-deserved reputation at the time as some of the most interesting graphic designers. The multiplicity and diversity of the designs they produced proves that those in charge of “Rój” were well aware of the impact the cover could have on the public.

https://doi.org/10.14746/por.2025.1.17
PDF (Język Polski)

References

Dunin Janusz (2018), Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX wieku, oprac., wstępem poprzedził i podał do druku J. Ladorucki, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Górski Janusz (2020), Dosłownie. Okładki polskich książek 1944–2019, wyd. 2, Karakter, Kraków.

Katalog Roju 1938 (1938), „Rój”, Warszawa.

Kister Hanna (1980), „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa.

Krupa Barbara (2019), Działalność Roy Publishers w Nowym Jorku w latach 1941–1960 jako kontynuacja tradycji przedwojennego Towarzystwa Wydawniczego „Rój”, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 13, s. 291–309. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.25448730.zbkh.2019.168

Kuncewiczowa Maria (1980), Do „Wróbla” na bigos, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 185–191.

Okładka książkowa (1930), „Grafika”, nr 2, s. 27–31.

Okopień Jan (2015), Książka wyzwolona 1918–1950, współpraca J. Czarkowska, Inicjał, Warszawa.

Rypson Piotr (2017a), Czerwony monter. Mieczysław Berman: grafik, który zaprojektował polski komunizm, Karakter, Kraków.

Rypson Piotr (2017b), Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Karakter, Kraków.

Sitkiewicz Piotr (2021), Schulz w Roju, „Schulz/Forum”, nr 17–18, s. 153–183.

Słonimski Antoni (1924), Tadeusz Gronowski, „Wiadomości Literackie” nr 8, s. 3.

Straus Jan (2021), Teraz okładka! T. 1-2, Oficyna Kolekcjoner, Warszawa.

Tondel Janusz (2019), Okładki książek i czasopism. Z okresu Młodej Polski oraz międzywojnia od Wyspiańskiego do Strzemińskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Wańkowicz Melchior (1968), Wspomnienia wydawcy, „Za i Przeciw”, nr 45, s. 16.

Wittlin Józef (1980) Pegazy na Kredytowej, w: H. Kister, „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa, s. 159–165.

Ziółkowska-Boehm Aleksandra (2009), Dwie prawdy o Roju, w: taż, Na tropach Wańkowicza po latach, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 7–33.