Abstrakt
Po roku 1989 na Węgrzech odżyły wytłumione w czasach komunizmu resentymenty, będące
spadkiem po historycznym okresie dominacji narodu węgierskiego nad terytorium Królestwa
Węgier sprzed traktatu w Trianon. Eksplozja bolesnej, zbiorowej pamięci imperialnej Węgrów
zaowocowała próbami symbolicznej, neokolonialnej restytucji utraconych ziem. Narodowe
tęsknoty uwidoczniły się szczególnie jaskrawo w specyficznych, wartościujących przedstawieniach
rumuńskiego Siedmiogrodu, chętnie eksplorowanego we współczesnym kinie węgierskim.
Analiza najnowszych filmów usytuowanych w Transylwanii, ma na celu odsłonięcie środków wyrazu, służących mentalnemu upodrzędnieniu owego regionu.
Reference
Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században. Budapeszt 2005, s. 103.
Kochanowski Jerzy, Węgry. Warszawa 1997, s. 33–35.
Varga Krzysztof, Gulasz z Turula. Wołowie, Czarne 2008, s. 93–98.
Bakuła Bogusław, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki). „Teksty Drugie” 2006, nr 6, s. 15.
Boda Székedi Eszter, Filmajánló – Cigány világ, http://www.szekelyhon.ro/archivum/offline/cikk/22111/iv-evf-112-szam (data dostępu: 8.04.2013).
Stam Robert, Spence Louise, Colonialism, Racism and Representation. „Screen” 1983, nr 2, s. 7.
Dánél Mónika, Kihordó természet, kultúra, nők – belső gyarmatok. Kortárs magyar filmek posztkoloniális olvasatai, „Metropolisz” 2011, nr 3, s. 62.
Shochat Ella, Stam Robert, Stereotype, Realism and the Struggle over Representation. In: Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media. New York 1997, p. 209.
Örkény Antal, Cigány film vagy Roma film?. „Filmvilág” 2005, nr 6, http://filmvilag.hu/xereses_ frame.php?cikk_id=8271 (9.04.2013).
Gelencsér Gábor, De övéi nem fogadták be.... „Filmvilág” 2008, nr 9, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9471 (9.04.2013).
Shochat Ella, Of Empire: Toward a Feminist Ethnography of the Cinema. W: R. Stam, T. Miller (red.), Film and Theory. An Anthology. Oxford 2000, s. 673–674.
Kolozsi László, A szemétdomb. „Filmvilág” 2005, nr 4, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8199 (data dostępu: 9.04.2013).
Havas Júlia Éva, Test-tanok. Kortárs magyar szerzői filmek nőképe. „Metropolisz” 2011, nr 3.
Muhi Klára , Épphogy csak érintsd!. „Filmvilág” 2007, nr 11, http://www.filmvilag. hu/xista_frame.php?cikk_id=9172 (data dostępu: 10.04.2013).
Bodor Ádám, Zapach więzienia. Odpowiedzi na pytania Zsófii Balla. Przeł. M. Komorowska-Fotek. Wołowiec, Czarne 2004, s. 27.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license