NEOPOGANISM AS A POSTCOLONIAL ISSUE. THE POLISH CONTEXT
PDF (Język Polski)

Keywords

neopaganism
postcolonial studies
identity
Christianity
Poland

How to Cite

Nakoneczny, T. (2019). NEOPOGANISM AS A POSTCOLONIAL ISSUE. THE POLISH CONTEXT. Porównania, 22(1), 91–106. https://doi.org/10.14746/p.2018.22.18169

Abstract

Neopaganism is usually perceived as a marginal phenomenon in terms of the scale of social impact. It not only affects the attractiveness of its practices, but also the question of the load-bearing capacity of the world-outlooks exhibited in it. The article attempts to show neopaganism in a broader historical and cultural perspective, taking into account such general issues as cultural identity or memory culture. The author asks the question whether neo-paganism, with its marginality and utopianism, can be considered as a phenomenon inherent in postcolonial (post-dependence) problems. He believes that in the case of countries such as Poland, neopagan constructivism can be treated as a sensible attempt to broaden the base of symbolic references for reflection about its own location on the center-periphery axis.

https://doi.org/10.14746/p.2018.22.18169
PDF (Język Polski)

References

Bartkowski, Robert F. Połabie 983. Warszawa: Wydawnictwo Bellona, 2015.

Bauman, Zygmunt. Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie. Przeł. Janusz Margański. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2008.

Domański, Henryk. Czy są w Polsce klasy społeczne?. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2015.

Gieysztor, Aleksander. Mitologia Słowian. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.

Janion, Maria. Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2016.

Lévi-Strauss, Claude. Smutek tropików. Przeł. Aniela Steinsberg. Warszawa: Aletheia, 2008.

Okraska, Remigiusz. W kręgu Odyna i Trygława. Neopoganizm w Polsce i na świecie (zarys problematyki). Biała Podlaska: Rekonkwista, 2001.

Pankalla Andrzej Bronisław, Kośnik Konrad Kazimierz. „Duchowość Słowian z perspektywy psychologii noetycznej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 1 (2017). S. 39-49.

Pasek, Zbigniew. „Zbawienie i natura – pytanie o projekt antropologiczny neopogaństwa”. Państwo i Społeczeństwo 4 (2013). S. 7-21.

Samsonowicz Henryk, Wyczański Andrzej, Tazbir Janusz et al. Polska na przestrzeni wieków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Skórczewski, Dariusz. „Trudności z tożsamością. Na marginesie Niesamowitej Słowiańszczyzny”. Porównania 5 (2008). S. 127-142.

Skórczewski, Dariusz. Teoria – literatura – dyskurs. Pejzaż postkolonialny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.

Słowiński, Zdzisław. „Neopogaństwo polskie w świetle systemowej teorii kultury”. Państwo i Społeczeństwo 4 (2008). S. 5-23.

Sowa, Jan, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas, 2011.

Strutyński, Maciej. Neopogaństwo. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2014.

Sznirelman, Wiktor Aleksandrowicz. Nieojazyczestwo na prostorach Jewrazii. Red. W. A. Sznirielman. Moskwa: Biblejsko-bogosłowskij institut swiatogo apostoła Andrieja, 1999.

Thompson, Ewa. Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska a kolonializm. Przeł. Anna Sierszulska, Kraków: Universitas, 2000.

Tomasiewicz, Jarosław. „Między tradycją i ponowoczesnością: neopoganie Europy Wschodniej w obliczu globalizacji”. Studia Religiologica 46 (2013). S. 339-349.

Urbańczyk, Przemysław. Mieszko Pierwszy Tajemniczy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

White, Hayden. Przeszłość praktyczna. Przeł. Jan Burzyński, Agata Czarnacka, Tomasz Dobrogoszcz et al. Kraków: Universitas, 2014.

Zielina, Jakub. Wierzenia Prasłowian. Kraków: Wydawnictwo Petrus, 2012.