NEOPOGANIZM JAKO ZAGADNIENIE POSTKOLONIALNE. KONTEKST POLSKI
PDF

Słowa kluczowe

neopoganizm
studia postkolonialne
tożsamość
chrześcijaństwo
Polska

Jak cytować

Nakoneczny, T. (2019). NEOPOGANIZM JAKO ZAGADNIENIE POSTKOLONIALNE. KONTEKST POLSKI. Porównania, 22(1), 91–106. https://doi.org/10.14746/p.2018.22.18169

Abstrakt

Neopoganizm postrzegany jest zwykle jako zjawisko marginalne pod względem skali społecznego
oddziaływania. Rzutuje to nie tylko na atrakcyjność jego praktyk, ale również na kwestię nośności
eksponowanych w nim treści światopoglądowych. W artykule podjęta została próba ukazania
neopoganizmu w szerszej perspektywie historyczno-kulturowej, uwzględniającej tak ogólne
zagadnienia jak tożsamość kulturowa czy kultura pamięci. Autor stawia przy tym pytanie, czy
neopoganizm, z jego marginalnością i utopijnością, można uznać za zjawisko wpisujące się w problematykę postkolonialną (postzależnościową). Uważa, że w przypadku takich krajów jak Polska neopogański konstruktywizm może być traktowany jako sensowna próba poszerzenia bazy symbolicznych odniesień dla refleksji nad własnym usytuowaniem na osi centrum – peryferie.

https://doi.org/10.14746/p.2018.22.18169
PDF

Bibliografia

Bartkowski, Robert F. Połabie 983. Warszawa: Wydawnictwo Bellona, 2015.

Bauman, Zygmunt. Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie. Przeł. Janusz Margański. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2008.

Domański, Henryk. Czy są w Polsce klasy społeczne?. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2015.

Gieysztor, Aleksander. Mitologia Słowian. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.

Janion, Maria. Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2016.

Lévi-Strauss, Claude. Smutek tropików. Przeł. Aniela Steinsberg. Warszawa: Aletheia, 2008.

Okraska, Remigiusz. W kręgu Odyna i Trygława. Neopoganizm w Polsce i na świecie (zarys problematyki). Biała Podlaska: Rekonkwista, 2001.

Pankalla Andrzej Bronisław, Kośnik Konrad Kazimierz. „Duchowość Słowian z perspektywy psychologii noetycznej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 1 (2017). S. 39-49.

Pasek, Zbigniew. „Zbawienie i natura – pytanie o projekt antropologiczny neopogaństwa”. Państwo i Społeczeństwo 4 (2013). S. 7-21.

Samsonowicz Henryk, Wyczański Andrzej, Tazbir Janusz et al. Polska na przestrzeni wieków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Skórczewski, Dariusz. „Trudności z tożsamością. Na marginesie Niesamowitej Słowiańszczyzny”. Porównania 5 (2008). S. 127-142.

Skórczewski, Dariusz. Teoria – literatura – dyskurs. Pejzaż postkolonialny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.

Słowiński, Zdzisław. „Neopogaństwo polskie w świetle systemowej teorii kultury”. Państwo i Społeczeństwo 4 (2008). S. 5-23.

Sowa, Jan, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas, 2011.

Strutyński, Maciej. Neopogaństwo. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2014.

Sznirelman, Wiktor Aleksandrowicz. Nieojazyczestwo na prostorach Jewrazii. Red. W. A. Sznirielman. Moskwa: Biblejsko-bogosłowskij institut swiatogo apostoła Andrieja, 1999.

Thompson, Ewa. Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska a kolonializm. Przeł. Anna Sierszulska, Kraków: Universitas, 2000.

Tomasiewicz, Jarosław. „Między tradycją i ponowoczesnością: neopoganie Europy Wschodniej w obliczu globalizacji”. Studia Religiologica 46 (2013). S. 339-349.

Urbańczyk, Przemysław. Mieszko Pierwszy Tajemniczy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

White, Hayden. Przeszłość praktyczna. Przeł. Jan Burzyński, Agata Czarnacka, Tomasz Dobrogoszcz et al. Kraków: Universitas, 2014.

Zielina, Jakub. Wierzenia Prasłowian. Kraków: Wydawnictwo Petrus, 2012.