„W kąpieli wszyscy są nadzy”. Film Saitō Torajirō Pięciu panów z Tokio i demokratyzacja w kinie japońskim
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Schlagworte

film japoński
okupacja Japonii
demokratyzacja

Zitationsvorschlag

Świrkowski, A. (2016). „W kąpieli wszyscy są nadzy”. Film Saitō Torajirō Pięciu panów z Tokio i demokratyzacja w kinie japońskim. Porównania, 18, 307–320. https://doi.org/10.14746/p.2016.18.10593

Abstract

Pięciu panów z Tokio w reżyserii Saitō Torajirō to jeden z pierwszych filmów powstałych w okupowanej Japonii po wprowadzeniu w życie nowych przepisów organizujących funkcjonowanie przemysłu filmowego. Kręcony w plenerach zniszczonej stolicy w ostatnich miesiącach 1945 roku film jest komedią, w której w satyrycznym świetle przedstawiono rozmaite strony codziennego życia po zakończeniu wojny. Artykuł jest próbą przedstawienia strategii obranych przez twórców Pięciu panów z Tokio wobec opracowanych przez siły okupacyjne wytycznych nakazujących produkcję filmów propagujących demokratyzację kraju.

https://doi.org/10.14746/p.2016.18.10593
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Literaturhinweise

Cox Vicky. Margaret Sanger. Philadelphia: Chelsea House, 2005.

Eiga Hozon, Kyōkai. Web. 20.1.2015. <http://filmpres.org>

“Eigakan keikyō chōsa”. Kinema Junpō 1 (1946).

Galbraith IV, Stuart. The Toho Studios Story: A History and Complete Filmography. Lanham: Scarecrow Press, 2005.

“Hanminshushugi eiga no jokyo ni kan suru ken”. Senjika eiga shiryō: Eiga nenkan Shōwa jūhachi jūku nijūnen. Daiikkan. Red. Tōkyō Kokuritsu Kindai Bijitsukan Firumu Sentā. Tōkyō: Nihon Tosho Sentā, 2006.

“Heiwa kokka kensetsu e eiga no seisaku hōshin kimeru”. Kinema Junpō 1 (1946).

Hirano Kyōko. Tennō to seppun. Tōkyō: Sōshisha, 1998.

Hirosawa Ei. “Yāsan no 1946”. Yahashira Toshio. Hito to shinario. Red. Shinario Sakka Kyōkai Shuppan Iinkai. Tōkyō: Nihon Shinario Sakka Kyōkai, 1992.

Kanda Fumito. Senryō to minshushugi. Tōkyō: Shōgakkan, 1989.

Mori Iwao. “Kyū ni ni no shuki”. Eiga Hyōron 4 (1945).

Ōshima Nagisa. Taikenteki sengo eizōron. Tōkyō: Asahi Shinbunsha Shuppankyoku, 1975.

“Rengōgun saikō shireikan eiga seisaku e shiji”. Eiga Hyōron 4 (1945).

Saitō Torajirō. Nihon no kigekiō. Satō Torajirō jiden. Tōkyō: Seiryū Shuppan, 2005.

Sasaki Yasushi. Rakuten, rakkan eiga kantoku Sasaki Yasushi. Tōkyō: Waizu Shuppan, 2003.

Satō Tadao. Nihon eiga shi 2. 1941-1959. Tōkyō: Iwanami Shoten, 1995.

Tōkyō gonin otoko. Reż. Saitō Torajirō. Tōkyō: Tōhō, 1945.

Tokyō Kokuritsu Kindai Bijutsukan Firumu Sentā. Web. 20.1.2015. <http://nfcd.momat.go.jp>

Yamane Sadao. Yamane Sadao no otanoshimi eiga seminā: Hanzaisha wa dare ka. Tōkyō: Kinema Kurabu,