Povzetek
Pięciu panów z Tokio w reżyserii Saitō Torajirō to jeden z pierwszych filmów powstałych w okupowanej Japonii po wprowadzeniu w życie nowych przepisów organizujących funkcjonowanie przemysłu filmowego. Kręcony w plenerach zniszczonej stolicy w ostatnich miesiącach 1945 roku film jest komedią, w której w satyrycznym świetle przedstawiono rozmaite strony codziennego życia po zakończeniu wojny. Artykuł jest próbą przedstawienia strategii obranych przez twórców Pięciu panów z Tokio wobec opracowanych przez siły okupacyjne wytycznych nakazujących produkcję filmów propagujących demokratyzację kraju.
Literatura
Cox Vicky. Margaret Sanger. Philadelphia: Chelsea House, 2005.
Eiga Hozon, Kyōkai. Web. 20.1.2015. <http://filmpres.org>
“Eigakan keikyō chōsa”. Kinema Junpō 1 (1946).
Galbraith IV, Stuart. The Toho Studios Story: A History and Complete Filmography. Lanham: Scarecrow Press, 2005.
“Hanminshushugi eiga no jokyo ni kan suru ken”. Senjika eiga shiryō: Eiga nenkan Shōwa jūhachi jūku nijūnen. Daiikkan. Red. Tōkyō Kokuritsu Kindai Bijitsukan Firumu Sentā. Tōkyō: Nihon Tosho Sentā, 2006.
“Heiwa kokka kensetsu e eiga no seisaku hōshin kimeru”. Kinema Junpō 1 (1946).
Hirano Kyōko. Tennō to seppun. Tōkyō: Sōshisha, 1998.
Hirosawa Ei. “Yāsan no 1946”. Yahashira Toshio. Hito to shinario. Red. Shinario Sakka Kyōkai Shuppan Iinkai. Tōkyō: Nihon Shinario Sakka Kyōkai, 1992.
Kanda Fumito. Senryō to minshushugi. Tōkyō: Shōgakkan, 1989.
Mori Iwao. “Kyū ni ni no shuki”. Eiga Hyōron 4 (1945).
Ōshima Nagisa. Taikenteki sengo eizōron. Tōkyō: Asahi Shinbunsha Shuppankyoku, 1975.
“Rengōgun saikō shireikan eiga seisaku e shiji”. Eiga Hyōron 4 (1945).
Saitō Torajirō. Nihon no kigekiō. Satō Torajirō jiden. Tōkyō: Seiryū Shuppan, 2005.
Sasaki Yasushi. Rakuten, rakkan eiga kantoku Sasaki Yasushi. Tōkyō: Waizu Shuppan, 2003.
Satō Tadao. Nihon eiga shi 2. 1941-1959. Tōkyō: Iwanami Shoten, 1995.
Tōkyō gonin otoko. Reż. Saitō Torajirō. Tōkyō: Tōhō, 1945.
Tokyō Kokuritsu Kindai Bijutsukan Firumu Sentā. Web. 20.1.2015. <http://nfcd.momat.go.jp>
Yamane Sadao. Yamane Sadao no otanoshimi eiga seminā: Hanzaisha wa dare ka. Tōkyō: Kinema Kurabu,
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license